vigsel

"... och störst av dem är kärleken" (1 Kor 13:13)

När två människor älskar varandra och vill leva tillsammans vill de kanske gifta sig. Äktenskapet är rättsligt reglerat och det kan kännas viktigt att få markera denna satsning inför Gud. Ytterst är det Gud som är kärlekens källa, och därför är det naturligt att både avlägga sina löften och att be för det gemensamma livet i en gudstjänst.

Ibland är vigselgudstjänsten en enkel akt med enbart ett par vittnen. Ibland sker vigseln inom ramen för en stor festgudstjänst med många inbjudna. Vigselgudstjänsten kan hållas i kyrkan, i hemmet, eller någon annanstans. Vigselgudstjänsten är kostnadsfri, och erbjuds alla par där minst en är kyrkotillhörig. Par av samma kön och par av olika kön har samma rätt att gifta sig.

Två händer håller varandra, på ett regnbågsfärgat tyg.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Om ni vill boka tid för vigsel, hör av er till Pastorsexpeditionen/Församlingskontoret på tel. 0581-37850.
Tjänstgörande präst hör sedan av sig till er för ett vigselsamtal i hemmet eller kyrkan.

Inför vigseln skall en hindersprövning göras, detta utförs av skatteverket och kan ta ett par veckor att få. Tag med hindersprövningen till vigselsamtalet.

Solist till vigsel
Önskar ni en solist till er vigsel? Våra kyrkomusiker har ett brett kontaktnät med både sångare instrumentalister i olika genre och förmedlar gärna kontakt med solister. Arvode till solisten tillkommer.

Läs mer om vigsel i Svenska kyrkan

Våra församlingshem

Vid dop, vigsel och begravning kan du boka våra församlingshem för dop- och bröloppsfest eller minnesstund. Att hyra våra församlingshem i samband med dop, vigsel eller begravning är kostar 300kr.

Klockargården

Vårt församlingshem Klockargården ligger invid Fellingsbro kyrka. Stora salen är utrustad för 60 personer.

Näsby församlingshem

Vårt församlingshem i Näsby ligger precis öster om kyrkan på Centralvägen 90. Stora salen är utrustad för 35 personer.

Bokning

Bokning sker genom pastorsexpeditionen, tel. 0581-37850, som även kan svara på frågor om övrig uthyrning.

Ni ansvarar själva för att städa och återställa möbleringen i lokalen. Vi bristfällig städning debiteras kostnad för att städa lokalen. Vid uthyrning ska lokalen vara utrymd senast kl 22.00. Observera att servering av alkohol ej är tillåtet i våra lokaler.