Om Svenska kyrkan, kristen tro och medlemskap

Läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Om Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är Sveriges största kristna trossamfund. Här läser du om vad Svenska kyrkan står för och här hittar du fakta och kontaktuppgifter.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Du behövs

Svenska kyrkan behöver dig, precis som du är. Du behövs när församlingen möts till gudstjänst och gemenskap. Du kan hjälpa till som volontär i din församling eller åka på utbyte i ett annat land. Du kan också ge en gåva. Och du – välkommen som medlem i Svenska kyrkan om du inte redan är det.

Vårt arbete

Jesus visade hur han vill att vi lever och hur vi ska vara mot varandra och skapelsen. Det är utgångspunkten för Svenska kyrkans arbete idag.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.