Kökspersonal lägger upp mat till be gäst.

Maryplats – arbetsträning i församlingen

Maryplatser är benämningen på praktik- och arbetsträningsplatser i Svenska kyrkan som använder sig av Marymetoden i sitt bemötande.

Lyssna till Jons berättelse från Värnamo församling

Svenska kyrkans verksamhet som arbetsträning

I Svenska kyrkan utförs dagligen en mängd arbetsuppgifter inom många olika yrken. Många av dem lämpar sig väl för praktik och arbetsträning. Maryplatser erbjuds inom församlingens ordinarie verksamheter, som:

• Vaktmästeri och fastighetsskötsel.
  • Kök och servering.
  • Kyrkogård och parkskötsel.
  • Barn och ungdomsverksamhet.
  • Öppna diakonala verksamheter som t ex soppluncher och gemenskapande aktiviteter.
  • Kontor och administration.

Ansvar fördelat på flera

I Maryarbetet skiljer vi mellan handledare i det praktiska arbetet och Mary-ansvarig. Den Maryansvarige har det övergripande ansvaret för deltagarens tid i församlingen och sköter kontakten med Arbetsförmedlingen eller annan aktör. Den Maryansvarige är också den som handhar mottagandet, gör upp en personlig plan tillsammans med deltagaren och regelbundet sköter uppföljningssamtal.

Handledarna tar ansvar för att introducera och instruera deltagaren i de konkreta arbetsuppgifterna och stöttar deltagaren i det dagliga arbetet. Handledaren har tät kontakt med Maryansvarig och vet tillräckligt om deltagarens behov och mål för att ge rätt stöd och coachning.

Kyrkoherden är den som har det övergripande ansvaret för hela församlingens verksamhet, alltså även Maryarbetet. I församlingar som erbjuder Maryplatser har personalen fått utbildning i Marymetoden.

Charlotta fick en Maryplats på Rättviks stiftsgård

Charlotta Sundberg och Björn Evbjer är eniga: Marymetoden ger arbetsträningen struktur. Det är till nytta för alla. För den som arbetstränar, handledaren och myndigheterna.

Två kvinnor. Den ena håller upp ett par jeans framför den andra.

Marymetoden

Svenska kyrkans arbete med praktik och arbetsträning är en del av församlingens diakoni. Marymetoden har tagits fram för att stötta människor som står utanför arbetsmarknaden att komma vidare i sitt liv och finna en långsiktig lösning på sin försörjning.

Necessärer i jeanstyg märka Sankt Mary.

S:t Mary – självständiga verksamheter för praktik och arbetsträning

S:t Mary är ett slags socialt företag. Målet är att stötta människor som står långt från arbetsmarknaden på deras väg mot sysselsättning, förbättrad hälsa och egenmakt.

Anmäl dig till Maryutbildningar

Maryutbildningarna erbjuds anställda i Svenska kyrkans församlingar och verksamheter som tar emot eller planerar att börja ta emot långtidsarbetslösa för arbetsträning. Vi ger även utbildning till våra partners vid förfrågan.