Husmor i Helgeandskyrkan
Foto: Carita Johansson

Närodlat för bättre miljö och hälsa

Nyhet Publicerad

I Helgeandskyrkans kök i Lund doftar det friskt av nyplockade grönsaker. Allt är ekologiskt odlat hos en lokal producent. Maten är färsk, god, näringsrik och snäll mot miljön. Husmor Linnéa Malmqvist är glad över den nya inriktningen.

Två stora stålkorgar på kökets arbetsbänk är överfyllda med färgglada grönsaker som just har hämtats och nu väntar på tillagning; tomater, gurkor, potatis, salvia, grönkål, mangold, svartkål, gula morötter, rödlök, vitlök, squash, zucchini, pumpa, tomatillos, kålrabbi, svartkål, sallat… Linnéa ser glad ut:

Det här är både jättevänligt mot miljön och jättebra för hälsan.

Linnéa Malmqvist

- Som jag har längtat efter att få komma igång med detta! Vi pratar om miljö och hållbarhet hela tiden, så jag är glad att vi har fått den här möjligheten till samarbete med lokala odlare. Alla vinner på detta. Det här är både jättevänligt mot miljön och jättebra för hälsan.

Samarbete med lokala småodlare

Att handla närproducerat var en tanke som kom för över ett år sedan. Linnéa var trött på att beställa hem grönsaker som var dåliga redan när de kom. En kollega tipsade om de så kallade Reko-ringarna där lokala producenter saluför egenodlade och oftast ekologiska produkter. Det öppnade upp en möjlighet att lära känna och knyta kontakter med odlare i närområdet.

- Det känns bra att samarbeta med likasinnade och på samma gång gynna våra närodlande bönder, småodlarna. Jag tror och hoppas att det här också kommer att bli uppskattat hos våra besökare. Det är ju många fördelar med närodlat och säsongsbetonat. Grödorna vi nu köper är till stor del gamla kultursorter som har fått mogna klart på plats. Det gör att de blir mer smakrika och säkert näringsmässigt bättre. Vi slipper dessutom långa transporter och en massa bekämpningsmedel, säger Linnéa.

Vegetariskt och säsongsbetonat

Köket i Helgeandskyrkan är ett så kallat ”mottagningskök” vilket innebär att man bara får laga vegetarisk mat där. Nu blir det dessutom under sommarhalvåret huvudsakligen säsongsbetonade grönsaker.

- Som husmor i Helgeandskyrkan får man vara lite kreativ och jag improviserar gärna i min matlagning. Det är väldigt roligt att baka, laga mat och serva de som kommer hit med god mat. Vi föder omkring 50-80 munnar med mat varje vecka, stora som små. Och här får barnen prova på grönsaker som föräldrarna kanske inte vanligtvis köper i affären, förklarar Linnéa.

Utvecklat samarbete

Samarbetet med lokala odlare har kommit igång bra, och redan öppnas det upp möjligheter att skräddarsy beställningarna inför nästa säsong. Linnéa ser fram emot hur detta ska utvecklas:

- Under vintern ska vi fundera på olika grönsaker vi vill beställa och sedan odlas de åt oss – nästan som i ett andelsjordbruk. Det blir ”win-win” på det också.

Grönsaker
Foto: Carita Johansson

Reko-ringar

Hösten 2016 startade de första Reko-ringarna i Sverige. I januari 2021 fanns det omkring 220 aktiva Reko-ringar i Sverige. Reko-ringarna är ett sätt att handla lokalproducerad mat utan mellanhänder. I Facebookgrupper berättar producenter vilka varor som finns tillgängliga och där görs också beställningarna. Själva utlämningen sker en bestämd dag och tid. Det som säljs är till största delen färskt men man kan även köpa frysta, förädlade och konserverade varor.

Läs mer om Reko-ringar.

Facebookgrupp för husmödrar, husfäder, värdar och värdinnor

Det finns en stängd Facebookgrupp för husmödrar, husfäder, värdar och värdinnor som heter ”Församlingsvärdinnor & värdar i Lunds stift”. Tanken med gruppen är att de ska kunna ställa frågor, utbyta erfarenheter och lära sig mer sinsemellan.

Mer om miljö och hållbarhet i Svenska kyrkan

När hästkrafterna flyttade ut, flyttade solkraften in

Rad vid rad av spegelblanka solcellspaneler har flyttat in i en före detta hästhage. ”I dag är vi självförsörjande på el till vaktmästeriet och prästgården i Väsby”, säger Mikael Håkansson, kyrkogårdsförman med fastighetsansvar i Kulla pastorat.

Två illustrerade händer som möts för bön, med en blå himmel i bakgrunden..

Be en bön för klimatet

På bönewebben kan du be en bön eller tända ett ljus för klimatet, för vår jord och allt liv, och för kommande generationer och deras möjligheter på jorden.