Foto: Magnus Aronsson_IKON

5 515 838 kronor

Nyhet Publicerad

...samlades in i Lunds stift under Julinsamlingen mellan Första söndagen i advent och Trettondagen.

Under Act Svenska kyrkans ”Julinsamlingen 2019/2020” samlades totalt 42, 6 miljoner in, vilket är ett av de bästa resultaten någonsin. I Lunds stift samlades det in 5 515 838 kronor, 2018/2019 var summan 4 526 267 kronor.

- Det är fantastiskt roligt med ett sådant fint resultat och vi är tacksamma för alla gåvor och för det enorma engagemanget runt om i landet. Det här gör det möjligt för oss att fortsätta göra skillnad för människor i hela världen, säger Eva Pérez Järnil, insamlingschef för Act Svenska kyrkan.

Act Svenska kyrkan stödjer humanitära insatser och projekt över hela världen för att stärka flickor och kvinnors rätt till god hälsa, värdighet och makt över sitt eget liv.

- Julinsamlingen lyfte fram de orättvisor och övergrepp som flickor drabbas av enbart på grund av att de är just flickor. Något som vi aldrig kan acceptera, säger Eva Pérez Järnil.

Läs mer om ACT Svenska kyrkans arbete här.