Foto: Magnus Aronson /Ikon

Mattetema

Med Lunds domkyrka som utgångspunkt provar eleverna sina kunskaper i och lär sig nytt om geometri, mätning och matteuppdrag.

Halvdag om geometri, mätning och matteuppdrag

Programmet Matte-tema innehåller geometri, mätning och matteuppdrag. Det är en fördjupning av programmet Matte i katedralen. Med Lunds domkyrka som utgångspunkt provar eleverna sina kunskaper och lär sig nytt. Vi mäter med måttband, meterhjul och fötter i centimeter och steg.

Halv- och helklass, utomhus och inomhus

Eleverna arbetar i halv- och helklass utomhus och inomhus. Detta är en aktivitet där flera klasser kan jobba samtidigt, den passar utmärkt som en halvdags temadag.  Vi kan ta emot upp till 120 elever samtidigt. Varje klass behöver två vuxna ledsagare från skolan. Innehållet anpassas efter önskemål från skolan.

Lektionens längd

Matte-tema tar cirka 3 timmar.

Ålder

För årskurs F–3 , men programmet kan anpassas efter andra åldrar, till exempel gymnasiesärskolan.

Programmets innehåll

Bokande skola väljer från nedanstående innehåll:

• Geometriska former 2D och 3D (beroende på gruppens kunskapsnivå.)
  • Lägesord
  • Medeltidens byggteknik
  • Mätning med olika hjälpmedel
  • Romerska siffror
  • Att välja snabbast matematiska metod
  • Mönster
  • Symmetri

Skolrelaterade ämnen

Matematik, historia.

Koppling till läroplanen

”Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.”

Publiceras 1 juli 2022, finns inte att läsa än på skolverkets hemsida.

Välkommen att göra en bokningsförfrågan, Lunds domkyrka kontaktar dig snarast för att bekräfta din bokning. Observera att programmen "Jul - möte med julkrubban" och "Påsk - möte med påsklandskapet" har egna anmälningsformulär som öppnar vecka 43 (jul) respektive vecka 7 (påsk).

Behandling av personuppgifter: Lunds domkyrka hanterar personuppgifter enligt gällande integritetslagstiftning och den rättsliga grunden är berättigat intresse. Uppgifterna sparas tills dopet är över och efterarbetet är avslutat. Uppgifter om kyrkliga handlingar bevaras i kyrkoböckerna. Personuppgifter säljas inte vidare och delas inte utanför Svenska kyrkan så länge Lunds domkyrka inte är skyldiga att göra så enligt lag. Uppgifter överförs aldrig till ett land utanför EU. Personuppgiftsansvarig är Lunds pastorat, Box 1096, 221 04 Lund. Telefon: 046-71 87 00 måndag–fredag kl. 8.30-16. E-post: lundspastorat.dataskyddsombud@svenskakyrkan.se Ta kontakt om du vill ha ut information om de uppgifter som finns sparade, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att framföra dem till tillsynsmyndigheten Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten.