Oljemålning föreställande två män, två kvinnor och tre barn i tidstypiska kläder från 1500-talet.
Lyssna

Hej då eller vi ses igen?

Ett program om livet och döden.

Varför är det så jobbigt med döden? Är det för att vi saknar någon som är borta? För att vi inte vet vad som kommer hända? Eller för att vuxna blir så konstiga när någon vill prata om döden?

Barn har i alla tider haft funderingar om livet och om döden. Människan har också i alla tider haft olika sätt att uttrycka sina bilder av hur de tänkt sig vad som händer efter livet. I det här programmet följer vi spår från historien. Genom att lyssna, titta och prata om egna tankar får eleverna möjlighet att fundera kring livets stora frågor

Lektionens längd

Hejdå eller vi ses igen? tar 45 minuter.

Ålder

Passar årskurs F–6. Programmet anpassas efter gruppens storlek, kunskapsnivå och ålder. Det kan även anpassas efter andra åldrar, till exempel gymnasiesärskolan.

Programmets innehåll

  • Allt levande kommer en dag att dö.

  • Världsreligionernas tankar om vad som händer efter döden.

  • Elevernas tankar om vad som händer efter döden.

  • Symboler och bilder som berättar om liv och död.

  • Riter genom historien och idag.

  • Sorg, syns det?

  • Viktiga personer i Lunds historia.

  • Allhelgona, Dia de Muertos och Halloween.

Relaterade skolämnen

Religionskunskap, historia, bild.

Koppling till läroplanen

LGR 22 Religionskunskap

Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor och etiska förhållningssätt samt ge eleverna verktyg för att kunna analysera och ta ställning i etiska och moraliska frågor.

LGR 22 Historia

Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur historia används i samhället och i vardagslivet. Därigenom ska eleverna få olika perspektiv på hur bruket av historiska berättelser och referenser kan påverka människors identiteter, värderingar och föreställningar.

LGR 22 Bild

Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmågan att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.