Artikel: I denna ljuva sommartid …

” I denna ljuva sommartid gå ut, min själ, och gläd dig vid den store Gudens gåvor. Se, hur i prydning jorden står, se, hur för dig och mig hon får så underbara håvor.” Sv Ps 200:1

Vi känner alla igen denna den kanske mest omtyckta av sommarpsalmerna (nr 200). Den skrevs redan 1653 av den store tyske psalmdiktaren Paul Gerhardt. Den svenska översättningen kom 1725 och har senare bearbetats något språkligt. Även inom tyskt språkområde hör den till de allra mest sjungna psalmerna. I Sverige sjunger vi den till Nathan Söderbloms vackra melodi från 1916. Söderblom hade många strängar på sin lyra, bl.a. professor i teologi, ärkebiskop 1914–31, tonsättare och nobelpristagare (fredspriset 1930).
De flesta brukar längta till sommaren. Den är den mest eftertraktade årstiden, även om vi brukar klaga över att det är för varmt, för kallt, för torrt eller för regnigt. Aldrig blir vi helt nöjda.
Sommaren påminner oss om Guds gåvor. Allt skönt, gott och vackert här i världen återspeglar något av dess ursprung – Gud. Knappast blir detta mer tydligt än under sommaren, när naturen sjuder av växt och liv och det är så härligt att vara ute.
För de som arbetar eller går i skolan är sommaren en tid av vila och rekreation. Här vid kusten blir sommaren för många också salta bad och båtliv. På semestern skall vi kunna lägga åt sidan allt det som stressar oss i vardagen. Ordet re-kreation har latinskt ursprung och betyder åter-skapelse. Sommarens rekreation får återskapa vår kraft och styrka innan vardagen tar vid igen efter sommarlov och semestrar.
Såväl under sommaren som resten av året erbjuder din församling här i Löftadalen rekreation i ordets egentliga bemärkelse. Vi människor är inte bara utsida, också insidan behöver få sitt.
Liksom en växt behöver vatten och näring för att kunna, växa och blomma, behöver vi vårda vårt inre och ge det god näring.
Genom kyrkan ger Gud dig del av gåvor vilka man kan säga återskapar dig till det liv Gud från början avsåg dig för. Gud vill ständigt leda dig tillbaka till ett liv i hans gemenskap, där du tar emot varje ny dag som en gåva ur hans hand, med nya möjligheter. Där du kan se och förundras över Guds gåva också i till synes små vardagliga sammanhang. Där du kan vara glad över livet och dina medmänniskor. Och när du möter motgångar, sorger och svårigheter, kan du erfara hur Gud är vid din sida och hjälper dig igenom.
Det finns många människor i världen för vilka tillvaron inte ter sig som något paradis, snarare motsatsen. Men mitt i våra liv i denna skiftande värld förmedlar Kyrkan osynliga, men verkliga, gåvor från Guds paradis. I detta nummer av Löftet kan du läsa om de många gudstjänster och samlingar du i sommar är välkommen till i våra församlingar. Den årliga sommarmusiksatsningen läser du om på nästa uppslag. Våra sju kyrkor är också öppna de flesta dagar under sommaren för besök och andakt. Passa på tillfället att få del av något som ger dig verklig rekreation!
En välsignad sommar önskas du av

Olle Hjortzberg-Nordlund
Kyrkoherde