Backåkra meditationsplats

En helgad plats på fredade ängar

Dag Hammarskjöld, som köpt gården Backåkra, och hans vän konstnären Bo Beskow diskuterade att bygga ett kapell på hedarna vid gården. Men Dag Hammarskjöld avled 1961 i en flygkarsch i Nordrhodesia och planerna gick om intet. Några år senare, på initiativ av bl.a. dåvarande kyrkoherde Per Edvin Wierup, startade Ystads Allehanda en insamling för att förverkliga kapell-planerna. Det kom in 80 000 kr. Denna summa räckte inte till ett kapell och istället bad man kyrkoarkitekten Thorsten Leon-Nilsson att göra något vackert på platsen. Han inspirerades av meditationsrummet i FN-huset i New York, som Dag Hammarskjöld själv hade inrett. Resultatet blev en stenring med ett ”altare” i form av en stor sten med texten ”PAX” - fred - på. Meditationsplatsen invigdes på midsommardagen 1969 av Lunds stifts biskop Martin Lindström.

Redan under invigningen 1969 sa kyrkoherde Per Wierup att det på meditationsplatsen skulle firas friluftsgudstjänster på lördagar under sommaren. Denna tradition har fortsatt i Löderups församling. Under sommaren firar vi helgmålsbön med musik på meditationsplatsen. Utöver detta används platsen för vigslar och dop. Meditationsplatsen bokas genom Löderups församling. Ring expeditionen på 0411-524546.

Läs mer om meditationsplatsens tillkomst här