S:t Mary

Idén med S:t Mary är att erbjuda stöd och uppmuntran i form av arbetsträning och praktik i vår S:t Mary verksamhet och kom till redan 2011 då församlingens diakon Anna Andersson hade en samtalsgrupp med personer som var långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa. Av olika anledningar hade denna grupp kommit kläm och upplevde stor ensamhet.

Deltagarna visade tidigt för Anna att det inte räckte att bara träffas och samtala. De kände att de ville göra något mer och detta var också något som kom till uttryck när de samtalade om hur en önskan om en sådan verksamhet skulle kunna se ut. Orden som kom upp var meningsfullhet, gemenskap, stolthet och rehabilitering. Genom dessa ord formade MARY som står för:

Meningsfullhet, Arbetsgemenskap, Rehabilitering och Yrkesstolthet

Tillägget S:t skapades som en brygga till kyrkan och bibelns Maria. På detta sätt knöts deltagarnas egna ord till ett namn och en person utan att förlora sin innebörd och 2012 skapades S:t Mary. Vi började med att starta ett sommarcafé och sedan har verksamheten utvecklats med en ljusverkstad, syverkstad och ett året runt café.

Under de 10 år som har gått har ungefär 164 personer deltagit i verksamheten på ett eller annat sätt. Många har gått vidare till en ny arbetsträningsplats, ett jobb eller till en utbildning.

Med tiden har S:t Mary också utvecklas till en metod och konceptet har fått spridning inom Svenska kyrkan i hela landet.

Arbetsträning eller rehabilitering  på S:t Mary utgår från en Mary-metoden som tagits fram i syfte att kvalitetssäkra, arbetsträning, rehabilitering och praktik med fokus på individens egna förmågor till ökad egen makt, delaktighet och ansvar.

Mary-metoden ligger till grund för Svenska Europeiska socialfondens projekt i Svenska kyrkan: Skapa plats. Ett projekt som går ut på att stötta församlingar med att ta emot människor för praktik, arbetsträning och rehabilitering.

Diakon Anna Andersson och stiftsdiakonerna i Västerås, Strängnäs, Karlstad, Göteborg, Stockholm och Luleå stift utbildar nu församlingar i Mary-metoden och ungefär 140 personer har genomgått utbildningen fram tills nu. Det är 24 församlingar som idag erbjuder arbetsträning och praktik enligt MARY-metoden.

I 10 år har vi funnits och nu satsar vi 10 år till.

Är man nyfiken och vill veta mer kontakta oss gärna.

Anna Asserholt Verksamhetsledare

Pernilla Gråberg Verkstaden