Foto: Maria Lindstedt

Personal inom vården på Stilla dagar

I samarbete med Närsjukvårdsområde norr arrangerar sjukhuskyrkan under våren tre Stilla dagar för personal inom vården. Det bjuds på ett axplock av aktiviteter som Svenska kyrkan har såsom meditation och pilgrimsvandring.

En dag för återhämtning. En paus i bråttomsamhället.

Personalen inom lasarett och vårdentraler i norra Örebro län har kommit att uppskatta Stilla dagar så nu blir det snabbt fullbokat när inbjudan skickas ut.

För fjortonde året i följd erbjuds det man kallar "ett smörgåsbord av aktiviteter". Kanske fastnar någon just för pilgrimsvandring? Då finns fler tillfällen att pilgrimsvandra inom församlingens regi. Efter sommaren arrangeras också en hel Stilla helg i Finnåker (mer information finns i Kyrkfönstret för dig, nummer 2 2018).

Sjukhuspräst Cristina Åström ledde deltagarna både genom betraktelser, böner och vandring. En representant för Regionhälsan ledde ett qigongpass under de vajande träden i trädgården.

Under de tre tillfällena som arrangerats i maj har vädret varit strålande, och Finnåkers kursgårds omgivningar imponerar på alla! Här är så vackert och välordnat med stigar och rastställen, löd omdömena.

Lunchen intas under tystnad. Inomhus flödar vacker musik. De som valt att ta med tallriken utomhus kan njuta av riklig fågelsång.

- Det här kan vi komma ihåg när det är som mörkast och regnigast i november, föreslog prästen Cristina, när hon uppflugen på en bänk under pilgrimsvandringen såg ut över gruppen av till synes njutande vårdpersonal.