Foto: Maria Lindstedt

Lekmannaledda gudstjänster i Ramsberg

Nyhet Publicerad Ändrad

Söndagen den 17 maj och den 31 maj bjuds det in till lekmannaledd gudstjänst i Ramsbergs kyrka. Det är några församlingsbor som tagit initiativet, och hälsar alla som vill vara med hjärtligt välkomna. Du behöver inte bo i Ramsberg för att delta.

Söndagen den 3 maj togs ett lokalt initiativ i Ramsberg. Några församlingsbor träffades, läste söndagens texter och bad tillsammans i kyrkan.

- Vi har nu bestämt att vi ska fortsätta, kanske varannan söndag, men framförallt söndagen den 17 maj samt söndagen den 31 maj, berättar Kerstin Öberg Klinga som  bor i Stråssa. Hur det blir sedan vet vi inte. Vi känner oss för.

Sedan den 1 maj är det beslutat att endast en gudstjänst i veckan ska firas i församlingen med präst och musiker, och det är klockan 11 i Lindesbergs kyrka på söndagar. Det lokala initiativet växte då fram, att under lite enkla former ändå få fira gudstjänst tillsammans.

- Det finns inget krav på att man behöver vara aktiv kyrkobesökare för att komma, framhåller Kerstin. Man kan komma och dela gemenskapen.

Den grupp av församlingsmedlemmar som tagit initiativet arbetar interaktivt. Någon fördjupar sig i en text och kan inleda med några ord om vad söndagens text betyder för hen, men sedan ber man tillsammans och läser gemensamt välsignelsen.

Var och när?

Söndagen den 17 maj och den 31 maj klockan 11 i Ramsbergs kyrka.