Julinsamlingen 2021

Bryt en tradition

ACT Svenska kyrkans julinsamling har i år rubriken ”Bryt en tradition - för alla flickors rätt till ett värdigt liv”.

Det är hög tid att bryta skadliga traditioner som tvångsäktenskap, könsstympning och andra övergrepp som drabbar flickor bara för att de är flickor.

Den pågående coronakrisen innebär att ännu fler flickor och kvinnor utsätts. Arbetslöshet och social distansering leder till ökat våld i hemmet och fler unga flickor riskerar att giftas bort och bli gravida.

Att arbeta för att förändra kvinnors och flickors utsatta situation är en nyckel för att nå rättvisa och jämställda samhällen.

Men det tar tid att förändra förtryckande strukturer och människor med makt ger den ogärna ifrån sig, trots att rättvis maktfördelning gynnar alla.​

Tillsammans med våra samarbetspartner världen över kämpar vi för varje flickas rätt till god hälsa, värdighet och makt över sitt eget liv. ​

Swisha din julgåva till 900 1223.
Plusgiro 90 01 22-3  Bankgiro 900-1223

Från utlandet