Babypaketgruppen planerar

I Siljansnäs prästgård träffas en grupp kvinnor varje månad för att sticka gåvor till Ghimes i Rumänien och planera inför olika insamlingskampanjer under året.

Ingrid Wiberg står och sorterar pyttesmå stickade plagg . I runmmet intill sitter flera kvinnor och stickar. Vi befinner oss  på övervåningen i Siljansnäs prästgård en blek eftermiddag i februari med Babypaketgruppen.

—     Jag har varit med sedan jag flyttade hit för tio år sedan men andra har varit med betydligt längre, berättar Ingrid

En gång i månaden träffas de för att sticka och planera olika insatser under året.

—    I julas skickade vi 100 tröjor och koftor och 50 babypaket till Ghimes i Rumänien ,  säger Ingrid

Många stickar hemma

Plaggen som sorteras kommer att levereras i december i år till behövande familjer i Ghimes, så det finns gott om tid att producera och samla in.

—    En del gör vi själva men det finns många som sitter hemma och stickar. Mycket får vi in den vägen, säger Ingrid.

Babypaketgruppens insamling samordnas med flera andra bla med Stick Caféet i Djura församling och föreningen Från by till by i Leksand som hjälpt byborna i Ghimes sedan 1990 .

—    Ett babypaket är som ett start-kit för nyfödda barn. Det innehåller en tröja, sydda trikå plagg , en filt, lakan tygblöjor och tvättlappar. Vi lägger in allt i ett örngott så blir det ett paket av det hela , förklarar Ingrid.

En röd tråd

Medan kvinnorna stickar läser Margareta Danielsson högt ur en artikel från Kyrkans tidning som handlar om förståelse över religionsgränser. Engagemanget för internationellt arbete går som en röd tråd i gruppens arbete. Strax före kaffet med hembakat stiger Ingrid in och informerar gruppen om årets fastekampanj och meddelar datum fastlagsrisbindning. Varje år säljs risen utanför Tempo i byn som ett säkert och tidigt vårtecken.