Panoramabilder och panoramafilmer

Du kan bädda in flera olika varianter av panoramafiler (360-bilder och 360-filmer) på svenskakyrkan.se.

Att fotografera eller filma insidan av en kyrkobyggnad med 360-teknik gör att människor som inte kan ta sig till kyrkan fysiskt kan ta del av platsen via sin dator eller mobiltelefon.

Det finns flera sätt att fotografera och filma i 360 och flera format de färdiga bilderna och filmerna kan sparas i.

Du kan infoga och visa 360-bilder direkt på din webbplats på svenskakyrkan.se genom att spara bilden på Google Street View. Du kan ladda upp befintliga 360-bilder dit, men det enklaste sättet är att ladda ner appen Google Street View på din mobiltelefon och ta bilderna direkt via appen.

När din 360-bild finns på Google Street View kan du infoga den på en webbsida på svenskakyrkan.se.

Börja med att ta fram den inbäddade URL:en som din 360-bild har.

1. Gå till platsen på Google Maps i webbläsaren på en dator
  2. Välj den 360-bild du vill infoga från bilderna under Bilder > Street View och 360°
  3. Klicka på de tre prickarna bredvid namnet på platsen (på bilden)
  4. Välj Dela eller bädda in bild
  5. Välj Bädda in en karta
  6. Kopiera HTML
  7. Klistra in HTML-koden i t.ex. Anteckningar/Notepad på datorn
  8. Ta bort all kod, utom själva URL:en som står mellan citationstecknen efter src=
  9. Kopiera URL:en
  10. Gå till den sida du vill infoga 360-bilden på i administrationen i CS
  11. Välj funktionen Media och typen Extern media och klistra in länken.

360-filmer som laddas upp på Youtube kan infogas via Media > Extern media.

Det går att infoga både 360-bilder och 360-filmer på Facebook. Facebookinlägg som innehåller 360-media går att infoga som vanliga inlägg på webbplatsen. Det är dock en skillnad i hur de visas beroende på om det är en 360-film eller 360-bild som finns i inlägget. Inlägg som innehåller en 360-film kan spelas upp direkt på webbplatsen utan att besökaren behöver klicka sig in på inlägget. Inlägg som innehåller en 360-bild kräver att användaren klickar på bilden och kommer till Facebook innan 360-funktionen visas.

Via funktionen Media > Infoga externmedia kan du infoga allt innehåll som stöds av tjänsten embed.ly. Denna tjänst erbjuder även några olika 360-funktioner.

Se om embed.ly stödjer din 360-funktion.