S:ta Gertruds kyrka

S:ta Gertruds kyrka i Kungsbacka vill vara en kyrka där olika människor möts. Närheten mellan kyrkorum, församlingssal och barnrum underlättar detta. På så vis har kyrkan för många blivit platsen där Gud kommer oss till mötes under veckans alla dagar och livets olika skeden.

Historien

I mitten av 1960-talet väcktes tanken på en kyrka med församlingsgård i Hammeröområdet med dess växande befolkning.

Den 10 januari 1987 togs det första spadtaget av kyrkoherde Henrik Åstrand och den 26 september samma år invigdes Gertrudsgården med S:ta Gertruds kapell av biskop Bertil Gärtner.

Några år senare, 1993, gavs den av biskop Lars Eckerdal status som kyrka och heter därefter S:ta Gertruds kyrka. Tio år senare, under vintern 2003-2004, byggdes framsidan ut så att ett kyrktorg skapades med ytterligare två arbetsrum och vikväggar in mot kyrkorummet.

I kyrkklockan, tillverkad av Ystads klockgjuteri, finns texten ”Gå in i hans portar med tacksägelse; i hans gårdar med lov” från Psaltaren 100:4.

Kyrkan och dess inventarier

Kyrkan ritades av arkitekt Hans Rydbeck. Många av kyrkans inventarier är gåvor från Gertrudskretsen, Kyrkliga arbetskretsen med Märta Rinde-Ramsbäck som konstnärlig rådgivare. Så har altaret i ek, ljusstakar, kristallvas, dopfunt med skål i kristall, ambo och psalmtavla tillkommit. Träarbetena är utförda av Tostareds snickerifabrik. Duken under dopskålen och en av altardukarna är sydda av Ingrid Hamle. Nattvardskärlen i keramik tillverkades av Susan Brännström.

En ny altarring tillverkades av möbelsnickare Ulrik Schau och togs i bruk år 2010. Processionskorset är ett triumfkrucifix med den segrande Kristus som konung.

Kyrkfönstret

Den 5 juni 1988 invigde prosten Stellan Oltéus korsfönstret Livsträdet. Det är ritat av Roland Andersson, Alingsås och tillverkat av Ringströms glas i Stockholm.

Övriga inventarier

På kyrkorummets södra vägg hänger en kopia av Maria i rosengård, ett elevarbete av Axel Olsson, Halmstadsgruppen. Originalet finns i Köln. På samma sida hänger en ikon som föreställer Kristi ansikte på svepeduken. Den är målad enligt rumänsk tradition på glas. På norra väggen hänger tavlan ”Vägen”, målad av David Öhrling.

Kyrkorgeln

är tillverkad av Magnussons orgelbyggeri och kunde tas i bruk år 1992.

Adress: S:ta Gertruds kyrka, Blåklintsvägen 18, Kungsbacka
Max antal gäster: ca 80