En kopp kaffe står på ett bord. I bakgrunden ses människor som samtalar.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Diakoni - kyrkans omsorg

Diakoni handlar om att vara medmänniska. Att möta människor på den plats och i den situation där de befinner sig.

BEHÖVER DU NÅGON ATT PRATA MED?

Kom i kontakt med en av våra diakoner:
Tel: 0300-56 98 50
E-post: kungsbacka.diakoni@svenskakyrkan.se

Diakoni handlar om att vara medmänniska. Att möta människor på den plats och i den situation där de befinner sig utan krav eller tanke på motprestation och att som Jesus fråga: Vad vill du att jag ska göra för dig ?

Att vara människa innebär att vi ställs inför livets föränderlighet. Kyrkans diakonla uppdrag är att stödja människor. Det kan handla om sjukdom, sorg, arbetslöshet, ekonomiska svårigheter, skilsmässa, ensamhet... Listan kan vara oändlig.

Församlingen erbjuder en mängd olika mötesplatser och du är alltid välkommen till Mötesplats Spira.

Känner du behov att prata med någon, eller få hjälp på annat sätt, hör gärna av dig till någon av diakonerna.

Diakonimottagningen

Har du svårt att få vardagen att gå ihop? Det finns hjälp att få. Mötesplats Spira, intill Kungsbacka kyrka. Drop-in måndagar kl 15-16.30. Start 15 april.

Mötesplats Spira

Spira är en plats för möten, gemenskap och omsorg. Här kan man sätta sig ner en stund, ta en paus i vardagen, och samtala över en kopp. Mån, ons, tors kl 10-14. Tis kl 11-14.

Livet och sorgen

En samtalsgrupp för dig som förlorat någon nära. Anmäl dig till vårens grupp. Start 20 mars. Läs mer!

Kyrkans besökstjänst

Vi besöker medmänniskor i hemmet eller på Kolla äldreboende. Ett besök kan förgylla någons dag. Vill du hjälpa till?

Kyrkans SOS

Kyrkans SOS är en fristående ideell organisation som erbjuder kris- och samtalsjour. Du kan ringa SOS-telefonen eller skriva till SOS-brevlådan. Du får vara anonym. För dig mellan 12 och 25 år finns Nätvandrarchatten.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat tankar och konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Hygienartiklar till behövande

Behovet av hygienartiklar är stort hos besökare som söker stöd hos församlingens diakoner. Vill du hjälpa till genom att skänka? Det finns korgar i församlingens kyrkor och församlingshem där vi tacksamt tar emot hygienprodukter som diakonerna sedan ger vidare till behövande.

Diakoner