Foto: Kat Palasi/Ikon

Internationellt arbete

Vi träffas i Klockargården och planerar och genomför aktiviteter. Syftet är att sprida information om Act Svenska kyrkans arbete och Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) och samla in pengar till deras kampanjer och projekt. Vi vill gärna bli fler, hör av dig till oss så får du veta mera.

Var med i kampen för varje människas rätt till ett värdigt liv"

Act Svenska kyrkan

Vi lever alla under samma himmel och har samma rättigheter.

Internationella gruppen träffas i Klockargården och planerar aktiviteter. Syftet är att sprida information om Act Svenska kyrkans arbete, att ha trevligt tillsammans och att samla in pengar till de kampanjer som är aktuella.

Vi brukar arrangera loppisar, sylt, bröd och plantförsäljningar, lotterier, samla in pengar med bössor, ha kyrksoppa och vi har haft en modevisning med Seniorshopen. Gillar du att baka och vill skänka bröd och saker till försäljning och loppis eller har plantor att ge bort blir vi jätteglada, hör av dig till oss.

Av kollekterna som tas upp varje söndag går några av dem under året till Act Svenska kyrkan. Alla insamlade medel går ovakortat till ACT Svenska kyrkan.
Läs mer på www.svenskakyrkan.se/act

Vad gör Act Svenska kyrkan?

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabb när katastrofen inträffar.

Act-alliansen & den världsvida kyrkan Svenska kyrkan är en del av den världsvida kyrkan. Vi är medlemmar och samarbetar i Act-alliansen. Kyrkorna världen över kan agera snabbt vid katastrofer. Tillsammans arbetar vi effektivare med långsiktigt stöd och har en starkare påverkansröst. Act-allianssen blildades 2010 med över hundra organisationer med kyrklig bakgrund, en av världens största biståndsallianser. De många lokala kyrkorna och organisationerna i Act-alliansen kan språket i landet, känner kulturen och har god kunskap om behoven på plats.

Tillsammans är vi starka
I Svenska kyrkan är Kyrkostyrelsen vårt högsta beslutande organ. Vid kyrkokansliet i Uppsala finns internationella avdelningen. Runt om i Sverige finns basen för vårt arbete, idellt engagerade i stift och församlingar.

ACT
Action by churches togheter.
Kyrkorna agerar tillsammans.

Vill du engagera dig? Välkommen att hör av dig oss.
Församlingshemmet Klockargården, Kyrkvägen 35, Kungsängen. Buss 559.

swisha gärna en gåva till

Swisha din gåva till församlingens nummer 123 259 01 56. På meddelande skriv: Act Svenska kyrkan.

Det är extra roligt och peppande för oss om ni använder församlingens swish-nummer så vi för statistik över hur mycket pengar som vi samlat in och fått under året/åren. -Vi vill gärna försöka slå föregående år. Tack för din gåva!