Vi vill beskriva spännvidden inom diakonalt arbete genom att använda bilden av sju bord.

Runda bordet - pedagogisk funktion

I cirkeln finns ett gemensamt centrum

Dialogpedagogik och cirkulär pedagogik uttrycker den pedagogiska funktionen inom diakonalt arbete. I en dialog möts två eller fler. Vid en cirkulär pedagogik, med samtal mellan flera runt ett bord, ryms många.

Cirkeln kan vidgas. I intresse för vad den andre har att säga, ökar medvetenhet, kunskap och förståelse av den andres livsberättelse i en levande process. Relationer skapas. Finns en samtalsledare är uppgiften att se till att utrymme ges för alla att komma till tals och delta. Syftet är utbyte av erfarenheter, där man inte tvingas att gå någon annans väg, utan med fler perspektiv än de egna, får stöd att gå sin egen väg.

Exempel på diakonins pedagogiska funktion är kris-och sorgegrupper, självhjälpsgrupper och samtalsgrupper utifrån liknande erfarenheter – långtidssjukskrivning, arbetslöshet, relationssvårigheter. Det kan vara utbildning och handledning av ideella medarbetare.