Nu ritas kartan om för kyrkan

Svenska kyrkans församlingar i Krokoms respektive Åre kommuner kommer fr o m 1 jan 2018 att samverka i två kommunvisa pastorat. Det beslutades av Härnösands stiftsstyrelse tisdagen 18 okt.

Pressmeddelande

i samband med stiftsstyrelsens beslut 18 okt om indelningsändring i Västra Jämtland

- Det här känns spännande! säger Kerstin Strömberg, kontraktsprost i området och fortsätter: Syftet är att inför framtida utmaningar ge församlingarna fortsatt goda förutsättningar att arbeta med kyrkans grundläggande uppgift, som innebär gudstjänster, undervisning, diakoni och mission. När kyrkans församlingar på detta sätt möter framtiden genom att samverka kring de administrativa funktionerna, som lönehantering, upphandling av renoveringar, rekrytering, information osv, tar man ett konstruktivt ansvar inför de utmaningar som väntar.

Åre pastorat kommer att omfatta Åre, Undersåkers, Kalls och Västra Storsjöbygdens församlingar och Krokoms pastorat kommer att omfatta  Alsens, Offerdals, Föllingebygdens, Aspås, Näskotts, Rödöns och Ås församlingar.

För frågor, kontakta kontraktsprost Kerstin Strömberg, tel 0647-146 53