Pilgrim mot Nidaros

Gisela Sterner från Ljusdal har vandrat från Selånger på sin väg till Trondheim. Vad är det som driver henne att gå St Olavsleden under 6 veckor i ur och skur?

- Tanken att vandra här har jag burit på länge. Det är för mig ett tillfälle att leva väldigt enkelt och naturnära. Jag försöker fundera och vara en äkta pilgrim med enkelhet och långsamhet och alla de där dygderna.
Sen tycker jag det är så spännande att se det här landskapet, det är så vackert, så underbart vackert.
Gisela räknar med att det tar 6 veckor för henne att vandra.
- Jag har inte bråttom, jag är pensionär.
Hon går och funderar över livet och vad hon ska göra av den tiden som är kvar. Hur hon ska kunna nå en djupare kontakt med sin Skapare.
- Ibland är det bara jobbigt, ibland handlar det bara att ta sig fram, det varierar.
Med sig har hon sin klassiska vandringsstav och jag frågar om den inte är i vägen för henne?
- Nej, den stöttar mig, med den kan jag svinga så myggen försvinner. Häva mig upp och ner, hänga kläder på den när jag är framme vid tältet. Jag kan göra allt möjligt med den. Den har blivit en kompis.
- Nu ska jag titta på kyrkan (Näskotts kyrka) och kyrkogården och sen ska jag vidare till Nälden.
Gisela startade vid Vikeränget i morse. Senare ska hon möta sin väninna vid norska gränsen.
- Det ser jag framemot!

Text/bild: Anders Gustafsson

Fakta St olavsleden

• S:t Olavsleden är världens nordligaste pilgrimsled.
  • Leden är cirka 580 kilometer lång och sträcker sig från Bottenhavet i öster till Atlanten i väster, från Selånger i Sverige till Trondheim i Norge.
  • Leden går genom stora skogar, över fjäll, längs sjöar och historiska platser.
  • Antal vandraremellan 2016 och 2017 fördubblades. Ökningen för 2018 var 70%!

Mer info: www.stolavsleden.com