Möt människan & medarbetaren

Vad tänker hen om sitt liv och sitt jobb?

Logotype för Möt Människan-serien

Vem är vem bland medarbetarna i kyrkan? Vad pysslar de med och hur tänker de egentligen om sitt liv och sin arbetsplats? Följ hemsidans serie med personliga porträtt av pastoratets anställda medarbetare.

Vi får följa med dem som jobbar i Svenska kyrkan i deras vardag. Lyssna in vad de gör och vad de tänker. Hur de hoppas och planerar, värderar och är som människor.

Gravgrävningen på Näskotts kyrkogård 10 sep 2014 börjar med måttstock och mätverktyg.

MÖT NILS-GUNNAR som GRÄVER PÅ DJUPET

Omsorgsfullt går Nils-Gunnar till verket. Han ska göra någon en sista tjänst - gräva på djupet ett vilorum.

Organisten i Rödöns församling, Elisabeth Claesson Trång, visar stolt upp sitt älsklingsinstrument: orgeln i Rödöns kyrka från 1969.

MÖT ELISABETH - mästare bland PIPOR och PEDALER

Hon berättar om sitt instrument så att förälskelsen märks tydligt. Orgeln ger henne möjlighet att uttrycka det som är större än ord och på en gång så mjukt och varmt att det kan förmedla tröst och läkedom.

MÖT MAJA som LÄR FÖR HELA LIVET

MAJA möter du i serien som porträtterar de anställda medarbetarna i vårt pastorat.

Som husmor möter Maria Agerberg många med goda smaker och varma omtankar.

MÖT MARIA - i rollen som Marta

Maria är husmor i pastoratet när det här skrevs. Hon serverade sopplunch och fixade elvakaffen. Höll ihop de stora serveringarna och vara kokerska på ungdomslägren. Hon ansvarade för inköp och att församlinghemmen var i topptrim. Idag har hon bytt köket mot kontoret i Kyrkans Hus.

Företrädaren - Mikael Sjödin - lovade att fortsätta att be för och med sin efterträdare.

MÖT MIKAEL - hjordens herde

Han var kyrkoherde i Aspås, Näskott, Rödön och Ås fram till 13 april 2015 och tänker på de nästan åtta tusen som tillhörde kyrkan och kanske 2 000 som lämnat eller aldrig tillhört kyrkan.