Gravgrävningen på Näskotts kyrkogård 10 sep 2014 börjar med måttstock och mätverktyg.
Foto: Thorsten Stjärnered

MÖT NILS-GUNNAR som GRÄVER PÅ DJUPET

Omsorgsfullt går Nils-Gunnar till verket. Han ska göra någon en sista tjänst - gräva på djupet ett vilorum.

Nils-Gunnar är en av kyrkvaktmästarna hos oss. Han kan den här tekniken att med varsamhet hantera en grävmaskin i en känslig och speciell miljö. Oftast är den han som får uppdraget att förbereda för en jordbegravning, då hela kistan med den dödes stoft ska sänkas i jorden på kyrkogården. Han börjar på kontoret och vill veta fakta innan han sätter sig på grävmaskinen. Han studerar gravkartan, där alla gravar har nummer och tillhör en gravplats och ett gravkvarter. Han tar reda vem som gravsatts intill och när det skett. För att jobba både säkert och effektivt är det två kyrkvaktmästare som tillsammans gräver jordgravar på våra kyrkogårdar.

Följ gravgrävningen i ett bildspel:

Nils-Gunnar berättar också att
- förr grävde man gravarna för hand. Det var minst ett dagsverke för två personer. Idag tog själva grävningen inte mycket mer än en timma;

-  vintertid måste man på grund av tjälen se ut var gravplatsen exakt ska vara någon dag före grävningen, för att sedan lägga ett el-tråg över. Detta  för att göra det möjligt att gräva i frusen jord. Förr förvarades kistorna i stället under vintern i bårhuset;

- före gravsättningen kläs gravväggarna för att ge ett ombonat intryck för dem som där ska säga den döde sitt sista farväl;

- vid utbärningen av kistan går kyrkvaktmästaren först och visar vägen från begravningsgudstjänsten i kyrkan till gravsättningen på kyrkogården. Han eller hon hjälper bärarlaget med goda råd och betyder med sin närvaro trygghet för de sörjande;

- efter gravsättningen, som i vissa fall sker utan att någon från sorgehuset är med, fylls graven igen. Det sker alltid så att man varsamt och pietetsfullt lägger fin stenfri matjord närmast kistan och sist gör en liten kulle för gråssådd.

Kyrkvaktmästaren sköter det tekniska med hjälp av en behändig läsplatta.Spännande och nydanande.
Foto: Mikael Karlsson.

Vilket bra jobb!

Nils-Gunnar är inte sen att berömma sitt arbete.

Logotype för Möt Människan-serien

- Ena dan får jag vara med de sörjande och uppleva hur någon fattas dem, nästa dag blir det kanske fest och glädje i form dop eller vigsel och i gudstjänsterna får jag med församlingen tolka livet - alltifrån förtvivlan till djupaste glädje.

- Det liknar de semesterresor jag brukar göra på somrarna med motorcykel, flikar Nils-Gunnar plötsligt in. Då får jag uppleva hisnande utsiktpunkter och ta del av nya landskap och kulturer. I somras öppnade sig Lofoten som ett fantastiskt mål för oss.

I samtal med: Thorsten Stjärnered, webbredaktör

nils-gunnar.gustafsson@svenskakyrkan.se

Jobbar som: Kyrkvaktmästare.

Började: 2005

Ålder: 59 år

Bor: Aspås

Familj: Singel

Bakgrund: Krokoms kommun

Gravgrävning på Näskotts kyrkogård 10 sep 2014.
Foto: Thorsten Stjärnered

Bästa egenskaper: Ordning och reda

Sämsta sida: Hinner inte med allt.

Drivkraft: Uppleva nya saker.

Fyller fritiden med: Husrenovering.

Älskar: Hösten

Är rädd för: Inget speciellt.

Lyssnar på: Vackra sånger i kyrkan.

Tittar på: Engelska deckare.

Läser: Reseskildringar.

Framtidsdröm: Europa runt på motorcykel.

Läs också

Kyrkogårdsförvaltningen