Som husmor möter Maria Agerberg många med goda smaker och varma omtankar.
Foto: Thorsten Stjärnered.

MÖT MARIA - i rollen som Marta

Maria är husmor i pastoratet när det här skrevs. Hon serverade sopplunch och fixade elvakaffen. Höll ihop de stora serveringarna och vara kokerska på ungdomslägren. Hon ansvarade för inköp och att församlinghemmen var i topptrim. Idag har hon bytt köket mot kontoret i Kyrkans Hus.

Logotype för Möt Människan-serien
Som husmor möter Maria Agerberg många med goda smaker och varma omtankar.
Ett varmt bemötande är viktigt för Maria att ge - inte bara genom soppan utan med några personliga ord och en medkännande blick. Foto: Thorsten Stjärnered.

Maria heter hon. Men för den som minns hemmet i Betania som Jesus ofta besökte skulle Marta vara mera passande. För där var det just Marta som hade ansvaret för alla förberedelser. Hon var hänvisad till köket som festfixare när systern Maria fick chansen att vara festföremål och ha samtalet med Jesus för sig själv.

I våra församlingar heter Marta Maria Agerberg sedan nio år tillbaka. Det är hon som kommer först och går sist när det bjuds in till aktiviteter. Som köper hem matvaror och ansvarar för att det finns bröd, dryck och mat vid många av församlingarnas verksamheter. Och som dukar av och diskar när gästerna gått hem.

Idag har hon hjälp av Märta-Lisa Eriksson som bakat härliga gobitar i långpannan till kaffet. Hon ger smakråd och god assistans.

- Det är härligt när vi är många som hjälps åt med värdskapet, uttrycker båda. Dom är kanske inte dom första som upptäckt hur det i kyrkans serveringsverksamhet finns plats för många ideella krafter att medverka handgripligt och meningsfullt.

Den här tisdagen i Ås har Maria planerat att bjuda på morotssoppa. Den stora grytan har stått på spisen en god stund, när hon kryddar soppan med riven ädelost och persiljekvistar och annat gott som förblir en yrkeshemlighet. Hon är glad för det utbyggda och välutrustade köket i Ås. Det gör det lättarbetat och som en samlingspunkt för många som slinker in i församlingsgården.

Innan det är dags att njuta av morotssoppan, inleds samlingen med en psalm av Ylva Eggehorn och framför tavlan med bonden som sår ställer sig åsprästen och talar om livets mening som sådd och skörd.  Så kommer tillfället då soppan ska serveras, avnjutas och kanske också bedömas.

- Att jag får jobba i alla fyra församlingarna ger förstås variation och möjlighet för mig att lära känna olika traditioner och kulturer. Det blir mindre enformigt och på samma gång får jag ta med goda idéer och recept från en församling till de andra. Nackdelen är att jag inte har en riktigt fast punkt någonstans. Jag finns överallt och saknar ibland en hemmaplan.

I Krokoms nya kyrka har församlingen startat ett samarbete med Fristads entreprenad, som svarar för caféservering och luncher måndag - onsdag. Här servar Maria personalsamlingar och mitt på dagen-träffar varannan torsdag. Ändå är köket i Krokom inte riktigt hennes "hemamplan" än.

Nu är det ju flera miljöer som Maria ska se till att göra inbjudande och hemtrevliga. Kyrkorna och den service, som gudstjänsterna och de kyrkliga handlingarna behöver, sköts främst av kyrkvärdar, församlingsråd och kyrkvaktmästare. T ex dop- och nattvardsservetter, altarblommor och prästernas liturgiska kläder. Också städningen är det andra som jobbar med. Men att församlingshemmen eller sockenstugorna är välutrustade och fungerar både till vardag och fest ligger på Marias axlar.

- Att spela "Pippi" i familjeprogram, följa med barnkören på läger, skapa fest i avslutningar och seniorsöndagar med mera med mera bidrar till att göra jobbet omväxlande och utmanande för Maria. Hon får ju samverka med olika arbetslag och ledarprofiler på det här sättet.

- Min innersta önskan är att alla ska känna sig vara välkomna i kyrkan och få mötas av ett gott värdskap.

I samtal med: thorsten@stjarnered.se

maria.agerberg@svenskakyrkan.se

Jobbar som: Husmor.

Började: 17 april 2005.

Ålder: 53 år

Bor: Landverk Alsen

Familj: Sambo Stig-Olov utflugna barnen Alexander o Sebastian, 1 katt.

Bakgrund: Jobbade tidigare som undersköterska på Sollidens sjukhem och även som administratör på Ranågården i Dvärsätt.

Bästa egenskaper: Praktiskt lagd.

Maria Agerberg, husmor.
Foto: Thorsten Stjärnered.

Sämsta sida: Otålig.

Drivkraft: Människorna runt omkring mig.

Fyller fritiden med: Hemmet familjen och gården vi bor på.

Älskar: Min sambo och mina barn

Vill kämpa mot: Utanförskap.

Är rädd för: Trånga utrymmen.

Lyssnar på: Lite vad som helst.

Tittar på: Downton Abbey.

Läser: Helst spännande deckare.

Läs också

Sopplunch och trivselträff i Ås

Mitt på dagen-träffar i Krokoms kyrka

Elvakaffe i Nälden