Maja räknar med ett av barnen i Kilolo församling.
Foto: Olof Roos

MÖT MAJA som LÄR FÖR HELA LIVET

MAJA möter du i serien som porträtterar de anställda medarbetarna i vårt pastorat.

Logotype för Möt Människan-serien

Hon lever kvar i konfirmationsfesten. På pingstdagen avslutades det här läsåret med konfirmanderna i redovisning och mässa och en välbesökt kyrka. Med fanns också de många unga ledarna som numera självklart tillhör ledarteamet.

Unga ledare

- Jag ville passa på att fånga deras erfarenheter och utmaningar, säger Maja och berättar hur angelägen hon är att ta till vara på ungdomarnas iakttagelser. De unga har en speciell förmåga att förstå sina jämnåriga. I utvärderingen kan de vara smärtsamt uppriktiga men på samma gång bygger det på ömsesidigt förtroende och på en medveten satsning att låta dem vara delaktiga i det här uppdraget att lära konfirmanderna allt det Jesus har inspirerat oss till. Det är i de här mötena jag får känna att jag faktiskt kan växa och bli en allt bättre pedagog.

Sedan 2008 har församlingen haft unga ledare som en fantastisk tillgång. Dessa ungdomar erbjuds Härnösands stifts ledarutbildning under tre år och är under tiden med i konfirmandarbetet. De är bland annat en viktig brygga mellan konfirmander och oss vuxna, sedan hjälper de oss att göra träffarna mera tillgängliga och roliga för konfirmanderna.

ÅRAN

Maja Björk Edlund
Foto: Thorsten Stjärnered

Vi fortsätter samtalet kring ungdomarnas situation.

- De har det tufft många gånger att få sitt tidspussel att gå ihop. De vill mycket mer än de har chans att realisera. Vi får jämka med tider och låta dem växa med vårt förtroende, medger Maja.

- Nu är det skönt att det finns en gemensam ungdomsgrupp i pastoratet, dit ungdomarna  kan komma oavsett om man har ledaruppdrag eller inte. Under det här året så har Åran träffats varannan tisdagskväll i Krokoms kyrka eller i Ås församlingsgård och dessutom till särskilda läger.

- Just nu verkar ungdomarna vara trygga med varandra, de trivs tillsammans och vill bygga vidare på föreningen svenska kyrkans unga ÅRAN. Det är viktigt att föreningen är förankrad i församlingen och att ungdomarna känner sig delaktiga i församlingslivet

I augusti i år kommer man för femte gången att åka till klostret i Taizé. Där 17 ungdomar från våra församlingar får möta kristna ungdomar från hela världen.

Vänner i Afrika

Med sju av ungdomarna från Ås församling fick Maja i höstas möjlighet att hälsa på vänförsamlingen Kilolo som ligger vackert och bördigt på höglandet i Tanzania.

- Vilken fantastisk resa det blev! säger hon övertygande. Vi kom till vänner och fick dela det som är mest grundläggande för oss kristna. Redan före resan, men också under och efteråt har vi tillsammans fått reflektera kring vad som är viktigt i livet och genom afrikanerna fått lära oss tacksamhet och tillit.

Fyra anställda som med varmt hjärta kan rekommendera retreaten som friskvård för hela människan. Från vänster: Helen Alvebro, Maja Edlund, Alexandra Gelland och Birgitta Lindgren.
Tillsammans med några arbetskamrater upplevde Maja samling och fördjupning när hon deltog i en retreat. Foto: Liselotte Bergner

Pilgrimsvandring & retreat

Maja är glad för att genom åren ha fått möjlighet till kvalificerade fortbildningar genom kyrkan. Hon har utbildats i ledarskap och pedagogik och fått lära känna arbetet med andlig vägledning. Det hon som andlig vägledare gärna vill praktisera i sitt arbete är att leda retreater och pilgrimsvandringar.

- Jag tror att det är viktigt att ge rum för mysteriet i tron. Att genom den reglerade tystnaden tillsammans lyssna inåt, mot skapelsen och ana den Störstes närvaro bakom allt.

Genomgående märks hur livet för Maja handlar om att lära och möta det som utvecklar och vidgar horisonterna. Hon kommer själv att använda hösten för att studera socialt arbete och fördjupa ett förhållningssätt till olika miljöer hon möter. Hon är van att jobba med det som fångar alla sinnens uppmärksamhet, men vill bli ännu bättre på att möta mänskor och lära av deras livsberättelser. För oss är hon redan en viktig förebild som en lyssnande och lärande personlighet.

I samtal med: Thorsten Stjärnered, webbredaktör

maja.bjork-edlund@svenskakyrkan.se

Jobbar som: Församlingspedagog med kontor i Ås församlingsgård.

Började: Som fritidsledare 1994 och blev klar församlingspedagog 1999.

Ålder: 19620610

Bor: I Sem i  Ås

Familj: Man och tre barn 21, 23 & 25 år.

Bakgrund: Uppvuxen i Västerbottens inland gjorde sedan en sväng till Stockholm för att arbeta som sjukvårdsbiträde, Västerbotten igen och utbildning till fritidsledare. Sedan hamnade jag och min man i Jämtland.

Bästa egenskaper: Flexibel och kreativ

Sämsta sida: Prestationskrav

Drivkraft: Att alla människor har samma värde.

Fyller fritiden med: Umgås med familj, släkt och vänner. Träning, promenader, trädgårdsland.

Vill kämpa mot: Att utslagningen i samhället är så stor.

Är rädd för: Att vi förstör vår miljö, den värld vi lever i på olika sätt.

Lyssnar på: Sommarpratarna.

Tittar på: Korrespondenterna.

Läser: Tomas Sjödin.

Framtidsdröm: En värld med människor engagerade för miljö, fred & relationer.

Hälsning till hemsidans läsare: Var rädda om varandra och be för de goda krafter vi har i vår miljö

Läs mer om ÅRAN

Ungdomsgruppen för Ås, Rödön, Aspås och Näskott församlingar.