Foto: Filmplus-dk

Julbasar i svenska kyrkan i Köpenhamn

I år är det den 111 gången!

Helgen före första advent är det äntligen dags för Julbasar i Svenska kyrkan i Köpenhamn.  Det är lika fantastiskt varje gång att få bjuda välkommen in. Julbasaren i Gustafskyrkan är Danmarks äldsta, och många Köpenhamnare anser att det är här julen skall börja. Men helt som vanligt blir det inte i år. Vi står klara i våra folkdräkter, men också med handsprit. Vi hjälps alla åt att hålla lite mer avstånd, med god hygien och vi sitter vid mindre bord i caféet.

Den första gången i 1912 kunde dem som hjälpte till få plats framför huvuddörren. Idag fyller de frivilliga hela Sverigesalen. Gennom åren har julbasaren utvecklat sig till den traditionella julmarknad som vi känner till den idag. Antal bodar har ökat och utvalet är större. Att de frivilliga bär svenska folkdräkter är ett arv från 1912. Några av dräkterna som kan ses på fotot (från 1912) är fortfarande i kyrkans ägo.

Julbasaren invigs på lördag av HKH Prinsessan Benedikte.

Söndag den 26:a är det Julkoncert i kyrkan kl. 14, med Kyrkokören, solister, och ackompanjemang. Biljettpris 150 kr.

Vi bjuder varmt välkomna till årets julbasar – i år för 111:e gången! Redan ute i gården frestar doften av glögg och varma köttbullar i bodarna. Inomhus kan ni fynda i Bokboden, eller i Fyndboden så klart! Alla de tomtar som hjärtat kan begära finns i Julboden, och i andra bodar hittar ni fina pappersvaror, adventskalendrar, ljusstakar, textil och annan inredning till hemmet. Polkagrisar i parti och minut, och varför inte prova lyckan i en av våra klassiska tombolaer med fina vinster? På ett svenskt julbord är gravad lax och skinka ett måste. Dessa och andra delikatesser finns som alltid i Matvaruboden. En god paus finns att få i caféet, som serverar fräscha smörgåsar, ostkaka med sylt och grädde, lussekatter och hembakade kakor.

Fredag 24/11 kl. 15.00 – 18.00
Lördag 25/11 kl. 11.00 – 17.00