Foto: U.Karlsson

Grön kyrka !

Vi har blivit en grön kyrka !

Stearinljus - nytt liv

Efter många timmars arbete har kyrkans stearinsstumpar fått nytt liv. Perfekt present - kan köpas i kyrkan. Download priser-klik på bilden.

Vi har blivit en grön kyrka !

Efter ett möte i Danske kirkes Råd 2019  fick vi höra om Grøn kirke. ”Grøn kirke” är ett nätverk bestående av kyrkor, församlingar, skolor och andra organisationer som vill arbetar för minska belastning av klimat och miljön. Det lät intressant och Anna Bayer och Eva Bjørnholt startade en arbetsgrupp som skulle arbeta med det.

Vi tyckte det var spännande och mycket aktuellt. Man skulle gå igenom en lista på 48 punkter och man skulle ha minst 25. Vi gick igenom listan med personalen och fick konstaterat att vi var redan uppe på 33 punkter. Det var positivt och framför allt är personalen mycket ivriga att göra vår kyrka mer miljövänlig.

Eva, Stine och Anna går igenom all engångsplast som skall bort från 2021. Foto: Gustafskyrkan

Vi kan också berätta att vi nu har el som är  Co2 neutral(vindmöller). Det har kyrkorådet sagt ja till. Fast vi har en stram ekonomi, vill vi gärna vara mindre belastade för miljön.

Julbasaren som är årets stora höjdpunkt har år efter år förbättrat sig både med ekologiska varor och miljön, vi fortsätter att arbeta för att bli bättre.

Så välkommen in till vår gröna kyrka!

Läs mera www.gronkirke.dk