Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

En vigsel i Svenska kyrkans ordning är en gudstjänst med bön, psalmsång och bibelläsning som inramar vigselakten.

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och församlingens/vittnenas närvaro lovar vi varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Vi ber Gud att välsigna vårt äktenskap och hjälpa oss igenom de svårigheter vi kommer att möta i livet.

En vigselgudstjänst kan antingen vara mycket enkel med bara präst, brudpar och två vittnen. Den kan också vara mera omfattande med brudnäbbar, tärna och best man och många gäster. Och allt däremellan förstås. Vilka som medverkar förutom präst och brudpar, hur mycket musik man vill ha och hur de yttre arrangemangen utformas varierar från vigsel till vigsel.

Vill du boka en vigsel eller har du frågor? Då är du välkommen att kontakta Pastorsexpeditionen 044-67980.

Före varje vigsel tar prästen kontakt för ett samtal om såväl praktiska frågor som den aktuella gudstjänstens utformning och innebörd.