Skidresa

Skidläger vecka 8 till Ischgl, Österrike, 2024

Välkommen med på 2024 års skidläger vecka 8 till Ischgl, Österrike!

För femte gången ordnar Kviinge och Knislinge-Gryt församlingar (Svenska kyrkan) en sportlovsresa till Österrike för skidåkningssugna ungdomar, unga vuxna, familjer och alla andra. De tidigare resorna har blivit så lyckade att vi självklart vill satsa på en ny resa 2024! Liksom tidigare år bär det av till den lilla mysiga byn Pfunds i Tyrolen. Därifrån är det 25 minuters bilfärd till skidområdet ISCHGL/SAMNAUN (Silvretta arena) med 238 km pist. Ischgl brukar rankas bland Österrikes, ja alpernas, bästa skidområden! För den som varit med flera år och vill ha variation finns flera andra skidområden att variera med ett par dagar, eller hela veckan – t ex SERFAUS-FISS (214 km pist), SCUOL – MOTTA NALUNS (70 km pist) eller NAUDERS (67 km pist) inom ungefär 30 min körväg.

För den som inte vill åka utför hela veckan (eller inte alls) finns längdåkningsspår, rodel, promenader mm att variera med. Man kan också ta lift upp i backarna utan skidor, sola vid någon restaurant, njuta av utsikten och läsa en god bok.

Vi bor på samma prisvärda hotell som tidigare år (Se mer på www.schoene-aussicht-pfunds.at). Där får vi frukost och trerätters middag på kvällen.

Vi har bokat plats till 40-50 personer på hotellet. Alla som följer med ska vara medvetna om att det inte är en vanlig skidresa, utan ett skidläger ordnat av en församling. Vi hoppas och tror på riktigt fin gemenskap! Vi kommer att ha gemensamma måltider, morgonböner och aftonböner. Några av kvällarna ordnar vi någon kul aktivitet eller samling kring något meningsfullt tema. De samlingarna vill vi att man är med på. Vi vill också att alla tar det lugnt med alkoholhaltiga drycker. En öl eller så till maten är okej för den som fyllt 18 år, men vi vill inte att någon dricker sig berusad.

Vi åker i bilar till och från Österrike. Familjer och andra vuxna ordnar dit- och hemresan själva. För er ungdomar som åker utan föräldrar försöker vi samordna resandet och ev boka någon minibuss så att alla som vill kan åka med. Den som hellre vill ta sig ner via flyg (och hyrbil) kan förstås göra det.

VAD KOSTAR DET?

Skidresor är dyra! Men vi har verkligen gjort vad vi kan för att få ner priset så mycket som möjligt. Boendet i Pfunds (flerbäddsrum eller dubbelrum) inklusive frukost och trerätters middag på kvällen kostar för vuxen 6300 kr (enkelrum tillägg c:a 1000 kr), tonåringar och studerande ungdomar (som inte har lön) 4500 kr, barn 4-12 år 3000 kr, barn 1-3 år 1000 kr. Priserna tål att jämföras med andra resor!

Kostnader tillkommer för liftkort (se respektive skidorts hemsida) och eventuell skidhyra, samt för resan dit och hem i bil.

FÖR VEM?

Vår förhoppning är att det ska bli en härlig blandning av olika åldrar som följer med; ungdomar, unga vuxna, familjer och äldre. Lägret arrangeras av Svenska kyrkan i Kviinge och Knislinge-Gryt. De som har anknytning till gudstjänstfirandet eller ungdomsgruppen eller annan verksamhet här har förtur till 30 september. Men andra är också välkomna, i mån av plats (anmäl er gärna redan nu, men ni får definitivt besked om ni kommer med först i oktober när vi vet hur många med anknytning till församlingarna som vill med).

ANMÄLAN

Ni får gärna anmäla er eller visa intresse snarast! Antalet som får plats är begränsat till någonstans mellan 40-50 personer, beroende på hur vi fördelar oss i rummen. För frågor och anmälan – kontakta Fredrik Carlsson, kyrkoherde i Kviinge och Knislinge-Gryt församlingar (ring, sms, e-post)

Mobil: 0730-313255. E-post: fredrik.carlsson@svenskakyrkan.se