Begravning

Vid ett dödsfall kontaktar man i regel en begravningsbyrå som hjälper till med det man önskar kring begravning, gravsättning och minnesstund (samkvämet efter begravningen).

Det finns i princip fyra olika typer av begravningar: begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning, enligt annat kristet samfunds ordning, enligt annan religions ordning (t.ex. om den döde var jude eller muslim) samt borgerlig begravning (helt utan religiösa inslag).

Om den avlidne tillhörde Svenska kyrkan kostar begravningsgudstjänsten i kyrkan med präst, organist och vaktmästare inget extra.

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Vi överlämnar den som är död i Guds händer. Begravningsgudstjänsten är också något att hämta kraft ur för den dödes anhöriga. Och vi får tacka Gud för vad en människa betytt och gett oss. Vi blir också påminda om det kristna hoppet att Jesus Kristus öppnat vägen hem till Gud. Som kristen tror man på ett liv i gemenskap med Gud som inte upphör med den kroppsliga döden.

Innan begravningsgudstjänsten hör det till att träffa prästen för att pratas vid och planera begravningen tillsammans. Prästen som ska leda begravningen kommer att kontakta de anhöriga sedan begravningen blivit bokad.

Det finns olika gravskick att välja mellan – både med urna och kista. Fråga begravningsbyråerna eller ring till Pastorsexpeditionen 044-67980 för att får veta om de olika alternativen.

När församlingen nåtts av ett dödsbud av en avliden medlem ringer vi 15 min i kyrkklockorna 09.30 efterföljande vardag. Den närmaste sön- eller helgdagen därefter är det tacksägelse i den vanliga gudstjänsten (vanligen kl 11 i Kviinge och kl 16 i Knislinge kyrka). Då läser man upp den avlidnes namn, ålder och dödsdag. Då är det vanligt att de anhöriga är med på gudstjänsten.

Läs mer om våra kyrkogårdar här.