En liten bebis håller handen på kanten av en dopfunt av glas.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Drop-in-dop i Östra Vingåkers kyrka 20 april kl 11-15

Kanske är det en ny liten människa som ska döpas eller så väljer du att döpas senare i livet – hur det än är, välkommen till församlingens drop-in-dop!

Välkommen till Östra Vingåkers kyrka
Lördagen 20 april kl 11-15!

Ett drop-in-dop behöver du inte planera för eller boka i förväg, utan det är bara att komma till kyrkan. Kom själv, eller med närmsta familjen.
Dopet är personligt utformat och det passar oavsett om den som ska döpas är barn, ungdom eller vuxen.

En liten pojke i vit skjorta och prickig fluga doppar sina fingrar i dopfuntens vatten.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Präster och musikerna kommer finnas på plats för dopceremonierna och ser till att ni får dopet så som ni vill under svenska kyrkans ordning.
Dopkläder finns att låna, det är valfritt, och det går bra att döpas i vanliga kläder.

Församlingshemmet är i ordningställt för fest med dopfika, saft och kaffe.
Allt är kostnadsfritt.

Ta med legitimation!

Det är bara några saker du behöver tänka på i förväg. Om den som ska döpas är under 18 år behöver du uppge barnets personnummer och ta med
– undertecknat samtycke från vårdnadshavare som inte är med vid dopet
– samtliga vårdnadshavares legitimation

Den som vill döpas som vuxen ska ta med sin legitimation.
Om ni inte är folkbokförda i Sverige, eller saknar personnummer, bör ni tala med prästen i förväg.

Samtala med prästen

Före varje dop hålls ett dopsamtal med prästen, där även faddrar kan vara med.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

En familj och en präst framme vid dopfunten under ett dop.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst. Här läser du om hur gudstjänsten går till.

Svenska kyrkan erkänner varje dop, oavsett i vilken kristen tradition det har ägt rum.

Den som döps tillhör den världsvida kyrkan och dopet sker i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn i alla kristna kyrkor. I dopet sägs inte något om just det trossamfund som dopet sker i.

Det behövs inget nytt dop för den som redan är döpt.
Om någon redan är döpt i den treenige gudens namn, i rent vatten, kan personen därför bli medlem i Svenska kyrkan genom att kontakta församlingen och tala om att man vill bli medlem. Det behövs alltså inget nytt dop.