Foto: Øyvind Lund

Stiftsjubileum firades med festmässa

Nyhet Publicerad

I samband med första advent, som var söndag 27 november, firades Karlstads stifts dubbla jubileum med en festmässa i Domkyrkan. Dagen till ära var biskop Guli Francis-Dehqani, från vänstiftet i England, Chelmsford stift på besök och en ny biskopskåpa invigdes.

Under en festmässa i Karlstads domkyrka firades Karlstads stifts dubbla jubileum, 375 år som stift och 250 år med biskop.

– Om man har möjligheten att fira något så ska man ta den, och vi ville passa på att fira Karlstads stifts jubileum rejält så här på första advent, säger Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift.

Ny biskopskåpa invigdes

Under festmässan invigdes en ny biskopskåpa. Kåpan som biskop Sören Dalevi använt sedan tidigare invigdes under Karlstads stifts 300 årsjubileum.

– Det är passande att vi inviger en ny kåpa nu när vi firar ett dubbelt jubileum 75 år senare, säger biskop Sören Dalevi.

Den nya kåpan är skapad av textilkonstnärerna Katarina Brieditis och Katarina Evans med utgångspunkt i den berättartradition som präglat Värmland och Dalsland genom århundradena. Kåpan går i blått, som bläck att skriva med och som natthimlen. Men här finns också den guldgula gryningen som sprider värme, här finns ljuset, luften och den violetta färg som förknippas med biskopsämbetet. I kåpan finns mycket symbolik och dolda klurigheter.

Biskop från England på besök

Biskop Guli Francis-Dehqani från Chelmsford stift i England var inbjuden till Karlstad för att fira jubileet, och deltog även gudstjänsten. Chelmsford stift är ett vänstift till Karlstads stift och jubileumsfirandet var första gången biskop Guli Francis-Dehqani besökte Karlstad.

I gudstjänsten deltog bland annat en ungdomskör från Åmåls församling, kören Vox Maria, Domkyrkokören och en brassensemble. Även Dan Fredriksson, ny domprost, deltog i gudstjänsten.

Du kanske också är intresserad av

Om Karlstads stift

Här kan du läsa om Karlstads stifts organisation och verksamhet.

Stiftets historia

Här hittar du stiftets historia, bland annat speciella årtal i stiftet och vem som var biskop när.