Smart planering kan sänka energiförbrukningen

Nyhet Publicerad

Höga energipriser och den stundande vintern gör att Svenska kyrkan i Karlstads stift behöver planera smart. Det är med enkla medel som församlingar och pastorat sänker energiförbrukningen utan att det påverkar kyrkans tillgänglighet.

Många församlingar försöker hitta sätt att bidra till en minskad energianvändning utan att det påverkar verksamheten i sak. Det är viktigt att Svenska kyrkan är tillgänglig och närvarande där det behövs, både i kris och i normalläge.

– Det är viktigt för oss att finnas där för församlingsbor som behöver oss, oavsett om det gäller diakonal verksamhet, barn och unga eller olika former av gudstjänster, säger Mats-Ola Nylén, stiftsprost och enhetschef på Karlstads stiftskansli.

Vi ställer om, igen

Under pandemin pratades det mycket om att ställa om och inte ställa in. Då var det omställning till det digitala och nu handlar det framför allt om att arbeta med smartare planering.

– Man kan släcka fasadbelysningar och sänka temperaturen i kyrkan. Det går även att planera smartare, det finns till exempel församlingar som förlägger flera begravningsgudstjänster eller andra verksamheter till samma dag. Då värms kyrkan upp för flera aktiviteter i stället för en, säger Johannes Wikström, energiingenjör på Karlstads stiftskansli.

För många församlingar eller pastorat i Karlstads stift är det sedan länge vanligt att temperaturen i kyrkan justeras ned under perioder då den inte används. I år kan bli aktuellt att ha lite lägre temperatur även under gudstjänster eller andra verksamheter i kyrkorna.

Julens aktiviteter planeras smart

Julen är en av Svenska kyrkans största högtider och många människor samlas i och kring kyrkan. Julens kyrkliga aktiviteter kommer genomföras som vanligt, men med en smartare planering. Många aktiviteter kommer att anpassas med energibesparande insatser som till exempel att temperaturen är lägre än vanligt eller att verksamheten flyttas.

Några församlingar i stiftet planerar att ”kallställa” några eller alla kyrkor under vintern och i stället hålla gudstjänster i andra lokaler som församlingshem eller kyrkor med modernare uppvärmningssystem. I det här fallet handlar kallställningen om att kraftigt sänka värmen, men inte stänga av den helt för att inte inventarier eller orglar ska ta skada.

Relaterad information

Kyrkan som trygghetspunkt

Svenska kyrkan är en trygg plats där många finner tröst eller stöd i krisen ur ett andligt eller existentiellt perspektiv. Men kyrkans byggnader kan också vara en trygghetspunkt i praktisk bemärkelse, en plats att gå till i krisläge för att hämta vatten, värma sig och ladda mobilen.

Fastigheter och kulturarv

Karlstads stifts kyrkor, kapell och kyrkogårdar är ett mycket viktigt kulturarv. Här har vi samlat information och nyheter som handlar om våra kyrkobyggnader, antikvarisk ersättning och kulturmiljövård.

Sök församling

Här kan du se vilken församling du tillhör genom att skriva in din folkbokföringsadress.