Nytt pris i kyrkopedagogik har delats ut i Karlstad

Nyhet Publicerad

För första gången någonsin har Föreningen för kyrkopedagogik i Sverige delat ut ett pris till en kyrkopedagog. Priset, som delades ut av biskop Sören Dalevi i biskopsgården i Karlstad, gick till Anders Bergström från Karlskrona-Aspö pastorat.

Den 17 maj delade Föreningen för kyrkopedagogik i Sverige ut sitt nya årliga stipendium för första gången. Föreningen har sitt säte i Karlstad och priset delades ut i biskopsgården i Karlstad av biskop Sören Dalevi – som är föreningens beskyddare. Stipendiet består, utöver äran och ett diplom, av 2 000 kronor.

Kyrkorum tillgängligt för alla

Anders Bergström är diakoniassistent och kyrkopedagog i Karlskrona-Aspö pastorat och den första mottagaren av stipendiet i kyrkopedagogik som delades ut i maj 2023.

Den historiska första pristagaren heter Anders Bergström, diakoniassistent och kyrkopedagog i Karlskrona-Aspö pastorat. Han har tagit fram metoder där man använder andra sinnen än synen och därmed tillgängliggör kyrkorummet för fler. Han får alltså priset för sitt arbete med att göra kyrkorummet mer tillgängligt för personer med funktionsnedsättning.

– Det är fantastiskt att få möjlighet att uppmärksamma ett viktigt och bra arbete på det här sättet. Kyrkopedagogik öppnar dörrar och ökar förståelsen för vårt sammanhang och vår tradition. Nu går priset till Anders Bergström som har skapat metoder som sänker trösklar och låter fler ta del av vår tro, tradition och historia, säger Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift.

Om kyrkopedagogik

Kyrkopedagogik är ett arbetssätt och ett perspektiv där man använder kyrkorummet som ett pedagogiskt verktyg. Rummet och dess symboler blir ett sätt att förstå vår kultur, historia och kristen tro. Kyrkopedagogik kom till Sverige genom Thomas Pfitzinger-Drewes, präst i Hagfors pastorat, och har fortfarande en stark position i Karlstads stift. På Karlstads universitet har det tidigare funnits uppdragsutbildning i Kyrkopedagogik som idag ges av Föreningen för kyrkopedagogik i Sverige. En utbildning som Anders Bergström har gått.

Föreningen för kyrkopedagogik i Sveriges webbplats