Foto: Isabelle Normann Sällström

Gudsfröet inom oss – därför firar vi pingst

Publicerad

Det är något oavslutat över påsken… Jesus har dött på långfredagen, uppstått på påskdagen och farit upp till himmelen på Kristi Himmelsfärdsdag. Men sen då?

Påsken liksom ropar på en fortsättning – och det är därför vi firar pingst. Pingsten handlar helt enkelt om meningen med påsken. Men för att förstå den kristna pingsten måste vi först titta på dess judiska rötter, kristendomen kommer ju som bekant ur judendomen.

Den judiska påsken firas för att minnas folket Israels befrielse och uttåg från Egypten och dess härskare Farao. 50 dagar efter detta uttåg, den tid det tog för Israels folk att vandra till berget Sinai, fick Mose ta emot Tio guds bud. Allt detta beskrivs i Bibeln, och det sägs också när pingsten skall firas: ”ni skall räkna femtio dagar” (3 Mos 23:15f). Så när Nya testamentet daterar pingst till 50 dagar efter påsk, var det en för alla välkänd dag som angavs.

Men medan den judiska påsken handlar om befrielsen från Faraos slaveri, handlar den kristna påsken om hur Jesus genom sin död befriar oss människor från dödens slaveri. ”Död, var är din seger? Död, var är din udd?” för att säga det med aposteln Paulus. Enligt en judisk tolkning innebär pingsten – givandet av Tio guds bud – att Gud gör sig själv begriplig för alla folk. Och det är just detta som sker under den kristna pingsten: Gud gör sig själv begriplig för människorna genom den heliga Anden. Fast nu kommer inte Gud utifrån – utan inifrån, som en röst i vårt eget hjärta.

Men hur ska man då förstå ”den heliga Anden” rent konkret? Flera tidiga kristna tänkare var inne på att Gud planterat ett frö i var och en av oss: ett Gudsfrö, om man så vill. Gud har skapat världen på grund av sin godhet, gjort varje människa till sin avbild, och därför finns i varje människa ett frö av Gud. Och du och jag kan välja att lyssna till den rösten – det gudsfröet – som är den heliga Anden inom oss.

Gud ger oss sålunda i pingsten den heliga Anden för att stötta oss i det som var Jesus sista uppdrag till sin kyrka: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn”. Pingst räknas därför ofta som ”kyrkans födelsedag”, det är nu de första kristna börjar organisera sig. För kyrkans uppdrag var och är att göra Jesus begriplig för alla folk, och det är möjligt tack vare den heliga Anden. Och om du lyssnar riktigt noga, kan du höra gudsrösten i ditt inre. Den Anda som vi i kyrkan kallar för den heliga Anden.

För att avsluta med Jesus egna ord: ”...Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er... Känn ingen oro och tappa inte modet.” (Joh 14:26-27)

Text: Sören Dalevi

Relaterad information

Fönsterglasmålning av en vit duva mot gul bakgrund.

Pingst

Pingsten är den heliga Andens högtid. En högtid där vi blir påminda om att Gud finns både mitt bland oss och inom oss. Den heliga Anden är Guds osynliga närvaro.