Beslut i stiftsstyrelsen 12 februari

Sammanfattning av beslut vid stiftsstyrelsens sammanträde den 12 februari 2024.

• Motion om vissa strukturfrågor: Inför stiftsfullmäktige har stiftsstyrelsen berett förslag till svar på en motion om vissa strukturfrågor. Motionären lyfter frågor kring vad som händer med gudstjänstlivet när församlingar läggs samman, hur antalet gudstjänster utvecklas över tid i den nya församlingsindelningen och vilka olikheter som finns i gudstjänstlivet i olika delar av stiftet.
  • Svar på remiss om Svenska kyrkan i utlandet – ny organisation för en långsiktigt hållbar utlandskyrka. Stiftsstyrelsen beslöt att bifalla förslag till ändringar i kyrkoordningen enligt promemorian, för att kunna genomföra organisationsförändringar av verksamheten inom Svenska kyrkan i utlandet. Stiftsstyrelsen noterade i svaret på remissen att det bör tydliggöras vem som formellt är arbetsgivare för vigningstjänsten (präster och diakoner).
  • Svar på remiss om förslag till ändringar i 54 kap. kyrkoordningen. Stiftsstyrelsen har inget att erinra mot förslaget till ändringar i kap. 54 kyrkoordningen. Ändringarna berör undantag från handlingsoffentlighet i 54 kap. kyrkoordningen avseende verksamhet som avser Svenska kyrkans beredskap.
  • Svar på remiss om införande av procentspärr för val till kyrkomötet samt ändring av fördelning av utjämningsmandat. Stiftsstyrelsen beslöt att tillstyrka promemorians förslag gällande ändrad fördelning av utjämningsmandat. Förslaget innebär att det krävs att en nomineringsgrupp ska ha fått minst ett fast mandat i någon valkrets för att kunna vara med i fördelningen av utjämningsmandat.
  • Avseende procentspärr menar stiftsstyrelsen att det främst är en fråga för den nationella nivån i Svenska kyrkan, men då stiftsstyrelsen getts möjlighet att lämna synpunkter, förordar stiftsstyrelsen en procentspärr på tre procent av det totala antalet giltiga röster för att en nomineringsgrupp ska kunna få mandat i kyrkomötet.
  • Nominering till Svenska kyrkans lärande och undervisningspris. Stiftsstyrelsen beslöt att nominera Barnens katedral till priset. Stiftskansliet har fått i uppdrag att skriva nomineringen inför stiftsstyrelsens marssammanträde.