Act Svenska kyrkan firades med tårta

Nyhet Publicerad

Den 5 maj bytte Svenska kyrkans internationella arbete namn till Act Svenska Kyrkan. Namnbytet uppmärksammades i församlingar över hela landet och i Karlstad var det Act-tårta vid samtliga åtta kyrkkaffen i pastoratet.

Namnbytet blir startskottet för en långsiktig satsning på att göra det internationella arbetet i Svenska kyrkan mer känt. Det nya namnet ska göra det lättare för människor att förstå vad organisationen är och står för.

Nytt namn samma viktiga arbete

Totalt tolv tårtor från Coop Värmland levererades till Karlstads pastorat.

Act Svenska kyrkan stödjer över 300 projekt varje år inom olika områden som landsbygdsutveckling, katastrofhjälp, teologisk utbildning och fredsbyggande arbete. Gemensamt för alla projekt är att människorna som stödet riktar sig till själva ska vara med och påverka och förändra sina liv.

Svenska kyrkan ingår i ACT-alliansen, Action by Churches Together, ett nätverk med över 150 kyrkliga utvecklingsaktörer över hela världen som tillsammans arbetar både långsiktigt med utvecklingssamarbete och kortsiktigt med katastrofhjälp. Genom detta och flera andra nätverk finns Act Svenska kyrkan naturligt i världens alla hörn och kan agera på lokal basis.

Är du intresserad av att gå med i internationella gruppen i Karlstads pastorat?

Här kan du läsa mer om Act Svenska kyrkan