Foto: Magnus Aronson/Ikon

Boka dop

Plats för högtid och fest! Boka kyrka, församlingshem och dopklänning via vår expedition.

En man sitter på huk i en kyrka och håller i ett dopljus. En liten flicka står framför och ler stort.

Intresseanmälan för dop

Hittar du ingen tid som passar i webbokningen? Hör av dig så hjälper vi dig.

Våra kyrkor och kapell

Här hittar du historik och bilder på kyrkorna i Karlstad. Du kan också öppna panoramabilden och se dig omkring i kyrkorummet.

Om Alsters kyrka

Alsters kyrka är en av våra kyrkor som många väljer för vigslar och begravningar. Det är en röd korskyrka i trä där tornet sitter mitt på kyrkan. Den är ljus och rymlig inuti och fungerar bra för stora och små sällskap.

Om Barnens Katedral

eller Kroppkärrskyrkan ligger på Norra Kroppkärr. Den nyligen tillbyggda kyrkan är ljus och mysig. Här sker många dop.

Om Karlstads domkyrka

Karlstads domkyrka är stiftskyrka och i Karlstads centrum. Det är en vitputsad stenkyrka och stor och ljus inuti. Domkyrkan är öppen varje dag så du är alltid välkommen in.

Om Kronoparkskyrkan

Mitt på Kronoparken ligger kyrkan som sjuder av liv hela veckan. En lättillgänglig kyrka med både församlingssal och café med en mysig atmosfär.

Om Mariagården, Skattkärr

I Mariagården i centrala Skattkärr hittar du Väse-Fågelviks församlings öppna förskola, sopplunch en gång i veckan och musik för de små.

Metakapellet (Västra kyrkogården)

På Västra kyrkogården nära stenbron i centrala Karlstad ligger Metakapellet. Det byggdes på 1800-talet och har nyss renoverats efter ha varit stängt en längre tid.

Norrstrands kyrka och klocktorn i solsken.

Om Norrstrandskyrkan

Nära E18 på Norrstrand ligger kyrkan som är ett av Karlstads landmärken. Den har ett vackert kyrkorum och två församlingssalar i anslutning till kyrkorummet.

Om Nyeds kyrka

Nyeds kyrka ligger alldeles intill Molkoms tätort invid Molkomsjön. Det är en röd korskyrka i trä och vacker interiör från 1700-talet. Församlingshemmet ligger på andra sidan stora vägen, lite närmre centrum.

Om Råtorpskyrkan

Råtorpskyrkan, belägen vid Klarälven i Råtorp, är en röd träkyrka med församlingslokaler. På fredagar är det öppen förskola och barnrytmik här.

Om Vikenkyrkan

Alldeles i Mariebergsviken ligger Vikenkyrkan. En modern träkyrka med ett kvadratiskt hemtrevligt kyrkorum.

Om Väse kyrka

I Väse socken ligger en av våra stora landsbygdskyrkor. Stor och rymlig är den så många får plats i kyrkbänkarna.

Om Västerstrandskyrkan

Kyrkan ligger vid Våxnäs centrum. Det är en modern tegelkyrka där det är full aktivitet av såväl stora som små under veckans alla dagar.

Om Älvsbacka kyrka

Älvsbacka kyrka ligger vid sjön Östra Örtens strand fem mil norr om Karlstad. Den är av tegel med putsade väggar och har skiffertak. Den är intim och har god akustik.

Om Östra Fågelviks kyrka

Östra Fågelviks kyrka är den tredje i det området. Den byggdes 1715 och är en barockkyrka. Den liknar många kyrkor i Värmland. Den har ett brett kyrkorum, tresidigt avslutat i öster, med ett torn i väster och en sakristia mitt på.