Foto: Fairtrade

Fairtrade

Fairtrade möjliggör för odlare och anställda världen över att själva kämpa för förbättrade villkor, en väg ut ur fattigdom och möjligheten att påverka sin omgivning. Miljontals odlare är fortfarande fast i system som missgynnar dem. Därför behövs fler som du, som står upp för rättvisa villkor och väljer Fairtrade.

5 anledningar till att Fairtrade behövs:

1. För att motverka fattigdom
Det finns en stor obalans i jordbrukets leverantörskedja. De som odlar våra råvaror tjänar ofta alldeles för lite för att kunna försörja sig. Det får allvarliga konsekvenser och håller kvar miljontals människor i fattigdom.

2. För att fler barn ska få gå i skolan
Grundorsaken till barnarbete är fattigdom. När odlares inkomster är såpass låga att de knappt räcker till mat på bordet, kan de bli tvungna att låta sina barn arbeta istället för att gå i skolan.

3. För att skydda miljön
Jordbrukets utveckling spelar en enorm roll för att förhindra en ökad global uppvärmning. Men odlare som lever i fattigdom har sällan ekonomiska förutsättningar att hantera klimatförändringarna på hemmaplan, än mindre att minska sin egen klimatpåverkan.

4. För att öka jämställdheten
Globalt producerar kvinnor över hälften av världens mat, men får bara tio procent av inkomsten från matproduktionen. Dessutom saknar kvinnor i högre utsträckning utbildning och tvingas ofta utstå trakasserier och diskriminering på arbetsplatser eller i hemmet.

5. För att bygga en hållbar handel
Dagens handel gör helt enkelt inte tillräckligt för att lyfta människor ur fattigdom och minska orättvisor. Det behövs en förändring, och den börjar med de val vi gör som konsumenter och företag. När du väljer Fairtrade-märkta produkter bidrar du till en tryggare familjeekonomi och bättre arbetsvillkor för odlaren, samt ett mer hållbart jordbruk.

Läs mer om Svenska kyrkan och Fairtrade
Svenska kyrkan och Fairtrade

Handla Fairtrade-produkter i Kyrkans hus,
här finns choklad, marmelader, torkad frukt mm.

Välkommen in och handla! Vardagar kl 8-16. Swish eller kontant.

Foto: Maria Waller Larsson