Extriörbild av Svenska teologiska institutet
Foto: STI

Kalendarium

Välkommen till Svenska församlingen i Jerusalem. Här hittar du vårt program.

Mässor och gudstjänster

Välkommen på gudstjänst i Birgittakapellet på STI!

Vanligtvis firar vi mässa varannan lördag kl 18.00. Vid särskilda högtider firar vi även på andra platser i Jerusalem, eller dess närhet - se schema nedan.

Följ oss gärna på facebook, där vi också lägger ut eventuella schemaförändringar: https://www.facebook.com/Swedish-Theological-Institute-in-Jerusalem-383950621650476/

Gudstjänstschema för våren 2024:

3/2      Kyndelsmässodagen

17/2    1 sönd i fastan

2/3      3e sönd i fastan

9/3      Midfasosöndagen OBS! Lördag kl 16.00. Gemensam skandinavisk gudstjänst i Redeemer Church, Gamla stan, med efterföljande skandinavisk mat och hygge.

23/3    Palmsöndagen  14.45 - Procession nedför Olivberget. Samling utanför Pater Noster-kyrkan. Avslutning i St Anne's Church, gamla stan.

28/4    Skärtorsdag   16.30 - Flerspråkig gudstjänst i Redeemer Church med påföljande vandring till Getsemane.

29/3    Långfredag  07.45 - Via Dolorosa-vandring på svenska och danska. Samling vid Lion's Gate. Avslutande gudstjänst i St John's Chapel.

31/3    Påskdagen   05.30 - Mässa i soluppgången på Olivberget, bakom Augusta Viktoria-sjukhuset, på svenska och danska. Efterföljande frukost till självkostnadspris 25 ILS.

13/4    3e sön i påsk

20/4    4e sönd i påsk

4/5       Bönsöndagen

9/5       Kristi Himmelfärdsdag - 16.00 Flerspråkig gudstjänst i Himmelfärdskyrkan, Augusta Victoria-sjukhuset, Olivberget.

19/5     Pingstdagen. OBS! Söndag kl 10.00 Mässa hos Birgittasystrarna på Olivberget, med efterföljande pingstfika.

1/6       1 sönd i trefaldighet

15/6     3e sönd i trefaldighet - sista gudstjänsten innan sommaruppehållet

Praktisk info:

Vår gudstjänstlokal är, om inget annat anges, Birgittakapellet på Svenska teologiska institutet.

Efter gudstjänsterna bjuds kyrkkaffe och fortsatt samvaro dit alla är varmt välkomna!

Birgittasystrarnas Mary´s house

Mässorna leds av STIs kaplan Karin Ekblom, som nås på karin.ekblom@svenskakyrkan.seeller telefon: +972(0)535-251588

Adressen till Svenska teologiska institutet är 58 Prophets’ Street/Rehov Haneviim, Jerusalem.

Vägbeskrivning till Birgittakapellet och Svenska teologiska institutet.

Vid speciella tillfällen under året firar vi mässa och gudstjänst i andra kyrkor eller utomhus. Här följer vägbeskrivningar till platser som återkommer i vårt kalendarium:

Birgittasystrarnas Mary's House, Betlehem: Mary's House ligger i kvarteret Hosh Al-Qattan mellan Salesian St och Pope Paul VI St.
Via Pope Paul VI St: Hitta trappan mellan nr 58 och nr 62. Nedanför trappan, på höger sida, har du Mary's House och Birgittasystrarna.  Se karta här intill!

Birgittasystrarna på Olivberget
Al Suwaana Str 11
Se karta nedan

Här finns Birgittasystrarna på Olivberget.