Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Fira påsk i Huddinge församling

Följ påskens drama i Huddinge kyrka under hela påskveckan. Ta del av budskapet att ljuset vinner över mörkret, livet över döden, svek och smärta förlorar mot vänskap och kärlek.

Gudstjänster och musik i Huddinge kyrka i påsk

Palmsöndagen 24 mars
Inledning av påskveckan. Jesus sista vecka i livet startar med att han rider in på en åsna i Jerusalem och hälsas välkommen av folket.

10.00 Mässa
Medverkande: Emma Jaeger, präst. Anna Stiernstedt, diakon. Louise Gårder Bredberger, församlingspedagog. Barnkören och Diskantkören under ledning av Henrik Johansson, kantor.

Konsert i Huddinge kyrka 17.00
Konsert på palmsöndagen
Ett program med musik som leder oss in i och genom Stilla veckan med start i Palmsöndagen, genom Skärtorsdagen och in i Långfredagen. Vi avslutar programmet som en inledning av Långfredagen med en tonsättning av Via Dolorosa, Smärtans väg, den väg som Jesus vandrade längs Golgata mot sin korsfästelse.
Motettkören
Johanna Edsgärd, viola
Erik Elvkull, cello
Birgitta Brodén, orgel
Tove Åhrman, dirigent
Fri entré

Måndag-onsdag 25-27 mars 8.45-9.00
Passionsandakter
Vi går nu in i fastans avslutande del som kallas passionstiden. Berättelserna om Jesu lidandes väg mot korset hamnar nu i centrum. Under passionsandakterna får vi följa Jesus sista vecka i livet när vi läser nya testamentet tillsammans.

Dymmelonsdag 27 mars
18.00 kvällsmässa
Namnet kommer av traditionen ersätta metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag med trästavar, dymlar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det är stilla veckan och att långfredagen är i antågande.

Skärtorsdag 28 mars
18.00 Skärtorsdagsmässa
En enkel mässa som speglar Jesus sista måltid med sina lärjungar, som blev starten för att vi firar nattvard. Mässan avslutas med att altaret kläs av och altarskåpet stängs inför långfredagens gudstjänst. Långfredagen är sorgens dag.

Medverkande: Johanna Saxerbo, präst och Anna Stiernstedt, diakon.

Långfredag 29 mars
10.00 Långfredagsgudstjänst
På långfredagen minns vi Jesu lidande och död på korset. Orgeln är tyst och psalmerna går i moll.

Medverkande: Emma Jaeger, präst och Motettkören.

Långfredag 29 mars 15.00
Långfredagsmusik
Nystedt: Jesu sju ord på korset
Palestrina: Stabat Mater
Huddinge Kammarkör
Birgitta Brodén, dirigent
Fri entré

Påskafton 30 mars
23.30 Påsknattsmässa
Vi firar Jesus uppståndelse med ljuständning, ord och musik.

Medverkande:  Anders Lennse, präst och damkören Gaudia!

Påskdagen 31 mars
10.00 Påskdagsmässa
Vi firar ljusets seger över mörkret. Livets seger över döden. Altarskåpet öppnas upp igen, nu är det fest!

Medverkande: Hanna Törling, präst. Emma Jaeger, präst. Åsa Nilsson, diakon. Kören Chorus Emeritus.

Annandag påsk 1 april
10.00 Ekumenisk påskvandring
Vandring från Stuvstakyrkan till Huddinge kyrka där vi firar mässa tillsammans. Mässa ca 11.30.

Ett krucifix i trä och en vas med påskblommor står på ett altare utomhus. Suddiga personer i förgrunden.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kyrkans största högtid. Då firar vi att Jesus uppstod och besegrade döden, att ljuset alltid segrar över mörkret. Vill du veta mer om varför vi firar påsk? Här beskriver vi vad påskens dagar betyder.