Foto: Lottie Lindtrup

Kyrkogårdar & begravningsplatser

I Huddinge finns stora och små begravningsplatser i både naturområden och mitt i samhället.

Huddinge kyrkogård

Kyrkogården ligger i centrala Huddinge vid kyrkan från 1200-talet. Detta är historisk mark, huddingeborna har begravt sina anhöriga här sedan 1100-talet.

S:t Botvids begravningsplats

Begravningsplatsen är vackert belägen ovanför Albysjön. Här finns två minneslundar, Skogsgländan och Parklunden samt en askgravlund. Det finns ett muslimskt gravområde och även gravplatser för baháíer.

Tomtberga kyrkogård

Tomtberga kyrkogård invigdes 1923. Den ligger insprängd mellan bostadsområde och kommunhus nära Huddinge centrum. Kyrkogården har många stora träd som ger mycket grönska.

Trångsunds begravningsplats

Trångsunds begravningsplats invigdes 1990. Den ligger i skogspartiet bakom Tacksägelsekyrkan, nära Trångsunds centrum. Denna begravningsplats är endast för urngravar. Det finns en minneslund för spridning och nedgrävning av aska och en askgravlund med en gemensam plats för namn och utsmyckning.

Bokning av borgerliga begravningar, övriga religiösa begravningar, gravsättningar och gravärenden:

Telefontider:
Måndag, onsdag & torsdag 9.00-11.30 & 13.00-15.00
Tisdag & Fredag 9.00-11.30
Avvikelser från dessa tider kan förekomma.
Övrig tid via mail.

S:t Botvids begravningsplats
Kontaktperson: Marie Bergman, ansvarig för ärenden gällande S:t Botvids begravningsplats.
Telefon: 08-588 697 43
E-post: hkgf@svenskakyrkan.se
Besöksadress: S:t Botvids kapell & krematorium, Häggstavägen 6,
141 32 Huddinge

Tomtberga & Huddinge kyrkogårdar, Trångsunds begravningsplats
Kontaktperson: Petra Heinämaa, ansvarig för ärenden gällande Huddinge,Tomtberga kyrkogårdar och Trångsunds begravningsplats.
Telefon: 08-588 697 31
E-post: hkgf@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Trångsunds begravningsplats, Dalarövägen 8,
142 66 Trångsund