Någon håller på med datormusen bredvid tangentbordet.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

GDPR

Den nya dataskyddförordningen

Nu har den nya dataskyddsförordningen trätt ikraft! Inom Hammarlövs församling har vi lagt ner ett gediget arbete för att säkerställa att vi kommer att uppfylla de nya kraven.

Vad är GDPR?
GDPR står för ”General Data Protection Regulation” och är en förordning som syftar till att stärka och harmonisera dataskyddet för medborgare inom EU. Den primära målsättningen med GDPR är att ge individen bättre kontroll över sina personuppgifter.

För oss i Hammarlövs församling är det viktigt att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.

Vilka rättigheter har du som person?
Du har enligt dataskyddsförordningen  rätt att få ett utdrag av dina personuppgifter samt information om  hur vi behandlar dem, under förutsättning att din identitet kan bevisas. Du har även rätt att begära rättelse eller komplettering av de personuppgifter som vi behandlar om dig.

Vad gör vi i Hammarlövs församling för att skydda den information du anförtror oss med?
För att vi ska kunna administrera verksamheten i vår församling kan vi behöva lagra vissa personuppgifter.

Om du är ideellt engagerad, raderas de uppgifter vi har om dig, när ditt engagemang upphör, om de inte behöver sparas på grund av lagkrav.

För barn, ungdomar och konfirmander, som deltar i vår verksamhet, ger vårdnadshavare samtycke till att vi registrerar personuppgifter genom att de lämnar in en anmälan till verksamheten. Endast de uppgifter som anges på anmälan registreras. Uppgifterna kommer endast att behandlas av oss inom församlingen och endast i syfte att administrera verksamheten. Samtycket kan tas tillbaka när som helst, och då raderas uppgifterna..

Vissa uppgifter om konfirmationen och våra konfirmander sparas i en så kallad ministerialbok, vilken sparas för evigt för historiska ändamål.

Bilder på personer publiceras endast om de personer som går att identifiera på bilderna har givit sitt samtycke. Ett skriftligt samtycke upprättas och man kan när som helst upphäva sitt samtycke genom att kontakta oss.