Sedan år 1990 har Publishingpriset premierat lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. För första gången är Korsväg nominerad, i kategorin Personal- och verksamhetstidningar. Publishingpriset är genom sin breda bedömning och sitt omfattande tävlingsområde Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling. Alla aspekter bedöms: textinnehåll, visuella inslag, form, regi, copy, användbarhet, tryckkvalitet. Priset delas ut i ett 40-tal kategorier, varav fler än hälften är unika för Publishingpriset.
Korsväg kommer ut med fyra nummer per år och sänds ut till dig som är anställd, ideell eller förtroendevald i Svenska kyrkan. Den innehåller alltid verksamhetsnära artiklar från församlingar och pastorat i såväl Göteborgs stift som Karlstad stift. Under 2024 gjordes Korsvägs layout om, för att anpassas till Svenska kyrkans nya grafiska profil. Och numera sköts produktionen av layuoten av personal på stiftkansliet, efter att tidigare ha hanterats av extern byrå. Tidningen trycks av Sandstens tryckeri i Göteborg.
Detta är första gången som Korsväg skickat in bidrag till tävlingen, och det gav alltså en nominering direkt. Om det även räcker för att vinna återstår att se. Prisgalan sker den 4 november på Berns i Stockholm. Vi håller förstås tummarna!
Juryn består av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister, redaktörer och UX designers. De granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier.
Här finns webbversionen av Korsväg.
Vill du prenumera på tidningen? Helt gratis! Skicka då ett mail till goteborg.korsvag@svenskakyrkan.se Skriv vilken postadress du vill ha tidningen skickad till.