Svartbränt sotigt altare och stort krucifix s inne i ett kyrkorum, förstört av eldsvåda.
Lyssna

Prioriteringslista för inventarier i händelse av brand

Om en kyrkobyggnad börjar brinna behöver räddningspersonalen veta vilka inventarier som ska räddas först ur byggnaden. Det behöver vara tydligt dokumenterat av församlingen i ett insatskort.

Insatskort

I händelse av brand behöver det finnas en prioriteringslista för inventarier för alla kyrkorum. Listan ska kommuniceras med räddningstjänsten och antingen förvaras fysiskt i den s k centralapparaten eller digitalt, beroende på utformning av listan och vad räddningstjänsten önskar. Det finns flera begrepp för denna typ av dokument och vi har valt att kalla det för insatskort

Insatskorten bör innehålla följande:

  • en situationsplan
  • en planritning samt
  • information om vilka inventarier som ska prioriteras av räddningstjänsten i händelse av brand.

Bakgrund

För några år sedan kom nya föreskrifter från Myndigheten för skydd och beredskap (MSB) där det beskrivs tydligare vad tillsyn av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse omfattar. Räddningstjänsterna ska göra en sådan tillsyn vart sjätte år. De allra flesta församlingar och pastorat i stiftet har fått denna typ av tillsyn av sin lokala räddningstjänst. Övriga kommer sannolikt få det inom några år. Inom stiftet finns flera räddningstjänster. Alla räddningstjänster är tillsynsansvariga men det varierar i vilken grad man har börjat göra tillsyn än.

Beslut om insatskort från räddningstjänsten

Hittills har stiftskansliet framför allt uppmärksammats på att Räddningstjänsten i Storgöteborg (RSGBG) skrivit beslut gällande insatskort. Där insatskort saknats har församling/pastorat fått ett beslut på att det ska tas fram inom en viss tid. 

För er som har fått detta beslut av RSGBG gäller följande: RSGBG ser hellre att vi gör arbetet ordentligt än att vi hastar fram insatskorten. Skicka därför ett mejl till er kontaktperson med information om att arbetet pågår men att ni inte kommer klara det inom angivet datum.

Stiftets stöd i att ta fram insatskort

Vi vill gärna erbjuda stiftets församlingar och pastorat stöd i arbetet med att ta fram insatskort oavsett vilken räddningstjänst man tillhör. Två alternativa lösningar är under utarbetning:

  1. En kostnadsfri Wordmall som församlingen/pastoratet fyller i, skriver ut och placerar på lämpligt ställe som räddningstjänsten bestämmer, t ex i centralapparaten. Informationen bör församling/pastorat se över en gång per år och ersätta gamla utskrifter med nya.
  2. Ett digitalt system där församlingar/pastorat till en kostnad får hjälp att skapa insatskort. Insatskorten kan sparas digitalt om räddningstjänsten föredrar det, annars skriver man ut insatskorten och placerar på lämpligt ställe, t ex i centralapparaten. Det ingår en årlig uppdatering av informationen till en fast avgift.

Stiftskansliet tittar just nu på möjligheterna att vara en resurs i arbetet, som stöd i urvalet av inventarier eller mer övergripande i ett eventuellt stiftsprojekt.

Vad kan göras redan nu?

Vi rekommenderar samtliga församlingar och pastorat att:

  • se till att inventarieförteckningen är uppdaterad och aktuell
  • plocka fram situationsplaner för era kyrkomiljöer
  • plocka fram planritningar för era kyrkobyggnader
  • förbereda ert förslag till urval på de tio viktigaste inventarierna och inredning i varje kyrkobyggnad.

 

Vi tar gärna emot frågor och åsikter om insatskorten. 

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Sara Strindevall Språng

Sara Strindevall Språng

Antikvarie, Fastighet och Kulturarv, Göteborgs stift