4. 1 Valen i kyrkofullmäktige
4.1.1 Inledning
Kyrkofullmäktige förrättar enligt kyrkoordningen följande val:
- val av ordförande och vice ordförande i kyrkofullmäktige.
- val av revisorer,
- val av kyrkoråd,
- val av valnämnd, och
- i förekommande fall, val av församlingsråd.
4.1.2 Val av ordförande och vice ordförande i kyrkofullmäktige
Kyrkofullmäktige ska bland sina ledamöter välja en ordförande och en eller flera vice ordförande samt bestämma tiden för uppdragen. Om fullmäktige så beslutar kan alltså även en andre vice ordförande utses, men det är inte ett krav enligt kyrkoordningen (3 kap. 8 §).
Det vanligaste är att man väljer en ordförande och vice ordförande för hela mandatperioden. Frågan kan dock vara reglerad i arbetsordningen för kyrkofullmäktige, varför denna behöver kontrolleras innan valet görs.
Ordföranden tillsammans med en eller två vice ordförande brukar kallas presidium. Presidiet är inget organ i formell mening vilket medför att de olika personerna utses var för sig. Med en ordinarie och två vice ordförande blir det alltså tre val som ska förrättas.
4.1.3 Val av revisorer
Regler om revisorer för den lokala nivån finns i 48 kap. kyrkoordningen.
Om en församling ingår i ett pastorat gäller det som sägs i 48 kap. om församlingar i stället pastoratet (48 kap. 1 §). Revisorer ska således inte utses av församlingarna som ingår i ett pastorat, utan av pastoratet.
Två olika typer av revisorer ska väljas; en auktoriserad/ett revisionsbolag och två övriga revisorer. För dessa gäller delvis olika förutsättningar.
Mandatperiod för en auktoriserad revisor
För en församling (som inte ingår i ett pastorat) eller ett pastorat ska en auktoriserad revisor utses av kyrkofullmäktige för att granska verksamheten i församlingen/pastoratet och dess dotterföretag under en tidsperiod om längst fyra år (48 kap. 2 § första stycket). Som framgår av regleringen kan en auktoriserad revisor väljas för en kortare tidsperiod än fyra år. Det kan t.ex. vara lämpligt om en indelningsändring planeras eller om församlingen önskar utvärdera en ny revisor under ett antal år.
Möjligheten med flexibel mandatperiod infördes även för att ge församlingarna möjlighet att förskjuta den auktoriserade revisorns mandatperiod så att denne inte väljs vid samma tidpunkt som övriga revisorer. För att möjliggöra en sådan ordning kan församlingen t.ex. första året välja revisor på ett eller två år för att därefter återgå till att välja revisor på fyra år. Många församlingar har sannolikt större kapacitet att genomföra upphandlingar andra år än valår. Inför val av auktoriserad revisor är det därför viktigt att säkerställa när mandatperioden för den auktoriserade revisorn löper ut.
Valbarhetskrav för en auktoriserad revisor
En auktoriserad revisor behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara döpt (48 kap. 3 § andra meningen) för att vara valbar. Däremot får inte valbarhetshinder föreligga (48 kap. 4 §, se även avsnittet nedan om valbarhetshinder). Till auktoriserad revisor kan även ett registrerat revisionsbolag utses (48 kap. 2 § första stycket). Valet behöver då inte bestämmas till en viss person men revisionsbolaget ska utse en huvudansvarig för uppdraget.
Mandatperiod m.m. för övriga revisorer
Utöver att en auktoriserad revisor ska väljas, se ovan, ska också utses två ytterligare revisorer för att granska verksamheten de kommande fyra åren (48 kap. 2 § andra stycket). Trots ordalydelsen torde det vara möjligt att utse fler än två av dessa revisorer.
När det gäller mandatperioden för övriga revisorer finns ingen valfrihet. Den ska alltid vara fyra år.
Valbarhetskrav för en övrig revisor
Valbar till uppdrag som revisor i en församling eller ett pastorat är den som senast vid tidpunkten då fullmäktige förrättar sitt val
- tillhör Svenska kyrkan,
- är döpt, och
- har fyllt 18 år.
Notera att dessa valbarhetskrav inte gäller för den auktoriserade revisorn. (48 kap. 3 §). Däremot får inte valbarhetshinder föreligga (48 kap. 4 §, se nedan).
Valbarhetshinder för uppdrag som revisor (auktoriserade och övriga)
Det finns särskilda valbarhetshinder för den som ska väljas till ett uppdrag som revisor (48 kap. 4 §). Dessa hinder gäller för såväl auktoriserade som övriga revisor. Valbarhetshinder innebär att det inte är möjligt att välja någon till uppdraget, trots att övriga förutsättningar är uppfyllda.
Till uppdrag som revisor i en församling/pastorat kan inte den väljas som
- är ledamot eller ersättare i kyrkofullmäktige, kyrkorådet eller valnämnden i församlingen/pastoratet eller i ett församlingsråd inom pastoratet,
- är ledamot eller ersättare i domkapitlet i det stift som församlingen eller pastoratet ligger i, eller
- är ledamot eller ersättare i Svenska kyrkans överklagandenämnd.
4.1.4 Val av kyrkoråd
Val av ledamöter och ersättare i kyrkorådet
Kyrkofullmäktige ska välja ledamöter och ersättare i kyrkorådet till ett antal som fullmäktige bestämmer (4 kap. 5 §).
Ett beslut om ändring av antalet ledamöter eller ersättare i kyrkorådet – eller i valnämnd eller församling, valnämnd eller församlingsråd behöver inte beredas (3 kap. 25 §). Det innebär att fullmäktige kan ta upp ett ärende av detta slag och fatta beslut om ändringen vid det sammanträde då valen ska förrättas. Även om ett sådant ärende inte behöver beredas, måste det dock kungöras. En lämplig ordning kan därför vara att i kungörelse till valsammanträdet alltid ta med punkten ”Bestämmande av antal ledamöter och ersättare i [det eller de organ som ska väljas]”.
Mandatperiod
Valet avser hela mandatperioden och mandatperioden löper från den 1 januari året efter valåret till och med 31 december nästa valår (4 kap. 8 §). Se vidare avsnitt 3.1 ovan.
Antalet ledamöter
Antalet valda ledamöter får inte vara mindre än sex. Kyrkoherden är ”självskriven” ledamot i kyrkorådet och ska inte väljas. Kyrkoherden räknas därför inte till någon av de valda ledamöterna för vilket ett antal ska fastställas. Om kyrkorådet ska bestå av sex valda ledamöter, innebär detta alltså att kyrkorådet kommer att bestå av totalt sju ledamöter.
Antalet ersättare och ersättarinträdesordning
Antalet ersättare måste vara minst hälften av antalet valda ledamöter (4 kap. 5 §). Det vanliga torde dock vara att det utses lika många ersättare som antalet valda ledamöter.
Om valet inte sker proportionellt utan som ett majoritetsval ska fullmäktige också bestämma i vilken ordning som ersättarna ska inkallas till tjänstgöring. Detta ska framgå av protokollet. Om beslut om inkallelseordning saknas blir följden att den ersättare som står överst i valprotokollet alltid ska inkallas först (4 kap. 14 § i kombination med 3 kap. 14–16 §§ och 39 kap. 2 §).
Om valet sker med proportionellt valsätt fastställs ersättarinträdesordningen i den ordning som gäller vid proportionella val (se 39 kap. 23 §).
Val av ordförande och en eller två vice ordförande i kyrkorådet
Kyrkofullmäktige ska bland kyrkorådets valda ledamöter välja en ordförande och en eller två vice ordförande. Eftersom dessa ska väljas bland kyrkorådets valda ledamöter kan inte kyrkoherden väljas till vare sig ordförande eller vice ordförande.
Fullmäktige ska också bestämma tiden för uppdragen (4 kap. 11 §). Det är vanligt att ordförande och vice ordförande väljs för hela mandatperioden, det vill säga fyra år, men det finns alltså möjlighet att välja en kortare tidsperiod.
4.1.5 Val av valnämnd
Val av ledamöter och ersättare i valnämnden
I varje församling som inte ingår i ett pastorat och i varje pastorat ska det finnas en valnämnd (38 kap. 3 §). Detta är en obligatorisk nämnd och några andra nämnder kan inte finnas på lokal nivå.
Valnämnd ska inte utses i församlingar som ingår i ett pastorat utan utses då i pastoratet.
Kyrkofullmäktige ska välja ledamöter och ersättare i valnämnden till det antal som fullmäktige bestämmer.
Mandatperiod
Mandatperioden är alltid fyra år räknat från den 1 januari året efter valåret, även om valnämndens uppgifter huvudsakligen genomförs under den senare delen av mandatperioden.
Antal ledamöter
Antalet ledamöter i valnämnden får inte vara mindre än tre (38 kap. 4 §).
Antal ersättare och ersättarinträdesordning
Antalet ersättare i valnämnden måste vara minst hälften av antalet valda ledamöter (38 kap. 4 §, 4 kap. 5 §). Det innebär att antalet ersättare ska vara minst två om fullmäktige beslutat att antalet ledamöter ska vara tre.[1]
Om valen inte sker proportionellt utan som ett majoritetsval ska fullmäktige också bestämma i vilken ordning som ersättarna ska inkallas till tjänstgöring. Detta ska framgå av protokollet. Om beslut om inkallelseordning saknas blir följden att den ersättare som står överst i valprotokollet alltid ska inkallas först (38 kap. 4 §, 4 kap. 14 § i kombination med 3 kap. 14–16 §§ och 39 kap. 2 §).
Om valet sker med proportionellt valsätt fastställs ersättarinträdesordningen i den ordning som gäller vid proportionella val (se 39 kap. 18 §).
Val av ordförande och en eller två vice ordförande i valnämnden
Kyrkofullmäktige ska, som angivits ovan, välja ordförande och en eller två vice ordförande i valnämnden (38 kap. 5 § och 4 kap. 11 §). Dessa väljs bland ledamöterna i valnämnden. Fullmäktige ska bestämma tiden för uppdraget; som regel fyra år.
4.1.6 Val av församlingsråd
4.1.6.1 Allmänt om val av församlingsråd
Val av ledamöter och ersättare i församlingsrådet
Kyrkofullmäktige ska välja ledamöter och ersättare, förutom kyrkoherden, i församlingsråden.
Mandatperiod
Kyrkofullmäktige ska besluta för vilken tid församlingsrådet ska väljas. Mandatperioden är densamma för alla som ska väljas till församlingsrådet. Valet får dock inte avse längre tid än fyra år och det ska alltid ske nyval till församlingsrådet i samband med att en ny mandatperiod börjar för kyrkofullmäktige, vilket är den 1 januari året efter valåret (4 kap. 25 §). Att kyrkofullmäktige kan bestämma mandatperiodernas längd öppnar möjligheten för till exempel studenter som inte avser att bo på orten i flera år att kunna åta sig uppdraget som i ett församlingsråd. Huvudregeln bör dock vara att församlingsrådets ledamöter och ersättare utses för fyra år.
Antal ledamöter och ersättare
Det är kyrkofullmäktige som enligt 4 kap. 22 § kyrkoordningen bestämmer antalet ledamöter i församlingsrådet. Antalet valda ledamöter får inte vara färre än fyra. Därtill måste antalet ersättare vara minst hälften av antalet valda ledamöter. Detta betyder att antalet inte får understiga sex personer (minst fyra ledamöter och två ersättare).
Kyrkoherden är också självskriven ledamot i församlingsrådet (4 kap. 24 §), men har möjlighet att i sitt ställe utse en annan präst som ledamot under förutsättning att denne arbetar som präst i den församling där församlingsrådet är styrelse (5 kap. 6 §). Förordnandet ska avse den tid för vilken övriga ledamöter har valts, men kan återkallas av kyrkoherden.
Val av ordförande och en eller två vice ordförande
Bland de valda ledamöterna ska kyrkofullmäktige utse en ordförande (4 kap. 22 och 26 §§). Församlingsrådet ska välja en vice ordförande. Kyrkofullmäktige får dock uppdra åt församlingsrådet att även välja ordförande (4 kap. 26 §).
4.1.6.2 Krav på nomineringsmöte
Allmänt
Inför valet av församlingsråd ska det nyvalda kyrkofullmäktige genomföra ett församlingsmöte, eller annat öppet nomineringsmöte, i syfte att säkerställa församlingens inflytande. Vid ett sådant möte nominerar församlingens röstberättigade medlemmar kandidater till församlingsrådet. Formerna för mötets genomförande har i stor utsträckning lämnats oreglerade, vilket är ett medvetet val i syfte att låta aktörerna på den lokala nivån i stor utsträckning själva välja de former för det praktiska genomförandet som passar just dem.
Det är kyrkorådets ansvar att tillse att ett församlingsmöte eller annat öppet nomineringsmöte hålls. Om det sker en ändring i den lokala strukturen som innebär att ett nytt pastorat bildas eller ett befintligt pastorat ändras och interimsdelegerade har valts, ska i stället interimsstyrelsen ansvara för att mötet hålls (4 kap. 23 §). I likhet med kyrkofullmäktige har kyrkorådet möjlighet att – i de delar kyrkoordningen inte ger någon tydlig vägledning – besluta om vad som ska gälla för nomineringsmötena inom samtliga pastoratets församlingar och på så sätt uppnå för hela pastoratet likartade och ändamålsenliga lösningar.
Även om kyrkorådet bär ansvar för att genomföra ett församlingsmöte eller annat öppet nomineringsmöte inför val av nytt församlingsråd, är det vidare ytterst kyrkofullmäktige som ska godkänna nomineringsprocessen. Detta innebär att ett kyrkofullmäktige som anser att kyrkorådet inte genomfört ett nomineringsmöte på ett tillfredsställande sätt, kan välja att inte godta de nomineringar som tagits fram. I en sådan situation är det upp till kyrkofullmäktige att sammanträda för att bestämma hur fullmäktige ska kunna säkerställa ett genomförande av val till församlingsråd. Det är även kyrkofullmäktige som enligt 4 kap. 22 och 25 §§ fortsatt bestämmer antalet ledamöter i församlingsrådet respektive hur lång mandatperioden ska vara. Även om det är kyrkorådet som ansvarar för att genomföra ett nomineringsmöte, finns det således goda skäl för kyrkorådet att uppmärksamma eventuella önskemål eller åsikter om nomineringsprocessen som kommer från kyrkofullmäktige. I de flesta pastorat torde det dock redan idag finnas goda rutiner för hur ett församlingsmöte eller annat öppet nomineringsmöte ska gå till, varför risken för att kyrkofullmäktige inte skulle godta det sätt varpå kyrkorådet genomfört nomineringsprocessen torde vara ytterst liten.
Se vidare kyrkostyrelsens skrivelse till kyrkomötet, KsSkr 2021:4.
Kallelsen – vem kallar till ett nomineringsmöte och hur går detta till?
Utgångspunkten är att det är kyrkorådet som ansvarar för att kallelser till nomineringsmötet genomförs, eftersom det är detta organ som ansvarar för mötets genomförande om ingen delegation skett, se ovan.
Det finns inga särskilda bestämmelser om hur kallelsen ska ske. Klart är dock att församlingens samtliga medlemmar ska ha möjlighet att delta. Kallelsen bör alltså ske på ett sådant sätt att man med hög grad av sannolikhet kan anta att samtliga församlingsmedlemmar har chans att ta del av den. Tänkbara sätt att kalla till ett möte kan till exempel vara via en annons i församlingsblad som delas ut till samtliga hushåll, via en hemsida på internet, via allmänna anslagstavlor inom församlingens område, osv.
Formerna för mötet
Som framhållits ovan stadgas i 4 kap. 23 § kyrkoordningen att det ska hållas ett församlingsmöte eller annat öppet nomineringsmötesom säkerställer församlingens inflytande. Det är inte meningsfullt att försöka skilja dessa mötesbegrepp åt, utan det väsentligaste är att det är fråga om ett öppet möte där samtliga röstberättigade både ges möjlighet att delta och att nominera kandidater.
Då formerna för mötets genomförande har lämnats oreglerade ligger det närmast till hands att utgå från de bestämmelser om mötesordning och bestlutsfattande som gäller för kyrkofullmäktige och som dessutom är praxis för allt föreningsliv. Alternativt kan det organ som ansvarar för mötets genomförande (se ovan) besluta om särskild ordning för mötets genomförande.
Eftersom samtliga röstberättigade församlingsmedlemmar har rätt att delta i mötet, bör det vid val av möteslokal hållas i minnet att det kan bli ett möte med väldigt många deltagare. Formerna för hur detta ska hanteras har lämnats fritt att hanteras inför varje aktuellt möte. I praktiken torde det och måste det, komma att se mycket olika ut.
Formerna för nomineringen
Vad som är reglerat i kyrkoordningen är att församlingens röstberättigade medlemmar, vid mötet, ska nominera kandidater till församlingsrådet. Formerna för hur denna nominering ska ske är emellertid inte fastlagda. Av bestämmelsens ordalydelse framgår inte tydligt om det är mötet som sådant som nominerar eller om det kan ske individuella nomineringar. Det är dock kyrkokansliets uppfattning att nomineringen ska beslutas av mötet som sådant.
Antal nominerade
Det är kyrkofullmäktige som enligt 4 kap. 22 § kyrkoordningen bestämmer antalet ledamöter i församlingsrådet. Antalet får inte understiga sex personer (minst fyra ledamöter och två ersättare). Antalet beslutade ledamöter får naturligtvis betydelse för hur många personer som bör nomineras, men det finns inga närmare bestämmelser kring detta. Det är i andra sammanhang vanligt att fler nomineras än vad det finns platser.
Rangordning
Det finns inga bestämmelser eller förarbetsuttalanden om huruvida kandidaterna ska/bör rangordnas eller inte. Det kan dock vara av värde att använda någon form av rangordning, dels eftersom någon kanske bara vill nomineras som ersättare, dels eftersom de som nominerar kanske vill kunna skilja på dem som nomineras som ordinarie ledamot respektive ersättare. Ett alternativ är därför att numrera platserna, vilket underlättar vid en eventuell votering.
Beslutsfattande
Som framhållits i avsnittet ovan om ”Formerna för mötet” bör man vid beslutsfattande luta sig mot vad som gäller i kyrkofullmäktige, vilket betyder att vanliga majoritetsbeslut fattas. Man kan också tänka sig att det organ som ansvarar för mötets genomförande, utifrån sitt ansvar utfärdar vissa riktlinjer kring hur nomineringsbeslutet ska fattas. Ett sådant beslut kan t.ex. vara att en beslutsordning motsvarande den som gäller för kyrkofullmäktige ska tillämpas.
En särskild fråga gällande beslutsfattandet är hur man kan säkerställa att det endast är röstberättigade mötesdeltagare som deltar i nomineringen. Man kan naturligtvis tänka sig en kontroll mot röstlängden på individnivå, men enligt kyrkokansliets mening bör det kunna räcka att ordföranden innan beslutsfattandet erinrar om vikten av att endast röstberättigade deltar.
Protokoll
Det finns inga krav på protokoll från ett församlings- eller nomineringsmöte. Med tanke på att det ska fattas beslut under mötet, samt att mötet i sig är obligatoriskt att genomföra, finns dock goda skäl att dokumentera mötet genom att upprätta ett protokoll. Om det, vilket kyrkokansliet rekommenderar, förs protokoll, bör kyrkoordningens bestämmelser om protokollföring tillämpas, jfr ÖN 46/2001.
Överklagande
De beslut som ett församlings- eller nomineringsmöte fattar kan inte bli föremål för beslutsprövning; se 57 kap. 8 § femte stycket p. 3 kyrkoordningen.
Fyllnadsval
Om ett fyllnadsval ska hållas under mandatperioden (4 kap. 27 § kyrkoordningen) är det enligt kyrkokansliets mening rimligt att det inte behöver hållas något nytt nomineringsmöte.
4.1.7 Ordningen mellan ersättarna i de organ som väljs genom indirekta val
När valet av ersättare sker genom majoritetsval – vilket är det vanligaste sättet som indirekta val genomförs på – är det kyrkofullmäktige som ska bestämma i vilken ordning som ersättarna träder in för tjänstgöring (39 kap. 2 §).
Om kyrkofullmäktige inte anger någon särskild ordning, så gäller att ersättarna tjänstgör i den ordning som de finns upptagna i fullmäktiges protokoll. En stor skillnad mot hur ersättare träder in för tjänstgöring i fullmäktige, är att alla ersättare kan träda in och tjänstgöra i samtliga ledamöters ställe oaktat vilken nomineringsgrupp som ledamoten respektive ersättaren företräder (39 kap. 2 §). Det betyder alltså att en ersättare från B nomineringsgrupp kan komma att ersätta en ledamot från A nomineringsgrupp. Det är därför vanligt att fullmäktige bestämmer en ordning som t.ex. innebär att ledamöter från A grupp i första hand ersätts av ersättare från A grupp och i andra hand B grupp. Det är däremot inte möjligt för fullmäktige att bestämma att endast dessa ersättare får träda in och ersätta den frånvarande ledamoten. En ersättare kan alltså inte enbart vara personlig eller enbart ersätta vissa av ledamöterna, eftersom samtliga ersättare kan tjänstgöra i samtliga ledamöters ställe. Om ingen av ersättarna från A och B grupp är närvarande och det finns en icke tjänstgörande ersättare närvarande från en annan grupp, så träder alltså denna in för tjänstgöring.
När kyrkofullmäktige väljer ersättare med proportionellt valsätt är det i detalj reglerat i vilken ordning som ersättare träder in för tjänstgöring (se avsnittet nedan om valsätt och 39 kap. 18 §).
4.2 Valen i kyrkoråd och församlingsråd
De nyvalda kyrkoråden och de nyvalda församlingsråden måste sammanträda före årsskiftet för att förrätta vissa val. (Se 4 kap. 13 § tredje stycket och 4 kap. 27 §). Till dessa hör val av kyrkvärdar och val av eventuella utskott.
4.2.1 Val av kyrkvärdar
Kyrkvärdar omfattas inte av kyrkoordningens definition av förtroendevald (se 33 kap. 1 §) vilket innebär att det finns särskilda bestämmelser som reglerar valbarhet m.m. till sådana uppdrag.
Vilket organ utser kyrkvärdar?
Uppdraget som kyrkvärd är ett uppdrag i församlingen. Det är därför församlingens styrelse som beslutar vilka som ska vara kyrkvärdar. Det betyder att det i en församling som inte ingår i ett pastorat är kyrkorådet som ska utse kyrkvärdar, medan det i en församling som ingår i ett pastorat är församlingsrådet som ska utse kyrkvärdar (4 kap. 19 § första stycket).
Mandatperiod
Kyrkvärdarna ska utses för mandatperioden. Med detta får förstås den mandatperiod som gäller för det organ som ska välja kyrkvärdar (se ovan).
Valbarhet och antal
Till kyrkvärd får den väljas som tillhör Svenska kyrkan, är döpt, och har fyllt 16 år (4 kap. 19 § första stycket). Åldersgränsen för kyrkvärdar skiljer sig således från övriga förtroendeuppdrag inom Svenska kyrkan.
Hur många kyrkvärdar som ska utses är oreglerat. Minst en av kyrkvärdarna måste dock vara ledamot eller ersättare i det kyrko- eller församlingsråd som ska välja kyrkvärdarna (4 kap. 19 § andra stycket).
För övriga kyrkvärdar krävs inte att de måste vara folkbokförda i församlingen. Ingen får emellertid vara kyrkvärd i mer än en församling samtidigt (4 kap. 19 § andra stycket).
En kyrkvärd är som framhållits tidigare inte att hänföra till termen ”förtroendevald” enligt kyrkoordningens definition (se 33 kap. 1 §).
En inventarieansvarig kyrkvärd
Kyrkoherden och en kyrkvärd ska ansvara för kyrkobyggnadernas inventarier i enlighet med bestämmelserna i kulturmiljölagen (40 kap. 2 § tredje stycket kyrkoordningen). Kyrkorådet eller församlingsrådet ska, i samband med att kyrkvärdarna utses bestämma vem av dessa som ska ha detta ansvar. Endast kyrkvärdar som är ledamöter eller ersättare i kyrkorådet eller församlingsrådet får utses till inventarieansvarig kyrkvärd. Observera att länsstyrelsen ska informeras om vem som har utsetts till detta.
4.2.2 Eventuella utskott
Kyrkomötet beslutade år 2012 att det inte ska finnas några andra nämnder än valnämnd på lokal nivå. Som ett alternativ till detta kan dock Kyrkorådet fortsatt tillsätta exempelvis arbetsgrupper eller utskott om så anses lämpligt. Det kan till exempel finnas behov av att några personer arbetar särskilt med frågor kring begravningsverksamheten eller något annat verksamhetsområde. Ett utskott eller en arbetsgrupp blir dock inte att hänföra till ett sådant beslutande eller verkställande organ som avses i den inledande bestämmelsen i 33 kap. kyrkoordningen (33 kap. 1 §). Det finns därför inte några bestämmelser om valbarhet eftersom uppdragen inte blir att betrakta som ett uppdrag som förtroendevald.
Eftersom det inte finns några bestämmelser om utskott i kyrkoordningen, finns det inte heller några bestämmelser om hur lång mandatperiod ett utskott ska ha eller när mandatperioden ska påbörjas. Det är därför upp till kyrkorådet att besluta om vilka utskott som ska finnas samt vilka arbetsuppgifter och arbetsformer i övrigt som ska gälla för utskotten. Detta görs lämpligen i den arbetsordning som kyrkorådet ska fastställa (4 kap. 3 § andra stycket).
Notera dock bestämmelsen som ger kyrkoherden rätt att närvara vid ett utskottssammanträde och att delta i överläggningarna (4 kap. 7 §). Denna bestämmelse blir aktuell bara i de fall kyrkoherden inte väljs in som ledamot i utskottet.
Det bör också noteras att bestämmelsen om proportionellt valsätt (39 kap. 3 §) är tillämplig även på val av utskott.