Orgeln i Trons kapell

Trons kapell är begravningskapell och krematorium i Filipstads församling och också kanske den plats där det hålls flest begravningar under året. I kapellet stod fram till 2006 den orgel som nu tjänar som kororgel i Filipstads kyrka (se länk om Filipstads kororgel). Vid flytten av gamla orgeln valde man att istället installera en digital orgel i Trons kapell. Detta innebär att det alltså inte är en "riktig" akustisk orgel som står i kapellet. Att spela på orgeln är ungefär som att spela på en vanlig orgel förutom att anslaget kan kännas något mer likt en synth eller en keyboard. Orgeln drivs alltså inte på luft utan är precis lika eldriven och digital som till exempel en TV. Alla stämmor i orgeln är alltså samplade dvs. förinspelade stämmor från en riktig orgel, som man sedan lagt in digitalt i denna orgel.

En digital orgel skiljer sig ju från riktiga orglar på så vis att de inte tar stor plats, inte blir ostämda, inte får mekaniska problem och heller inte kostar att underhålla eftersom det rör sig om ren digitalteknik. Kvaliteten på de samplade orgelstämmorna är god och fungerar mer än dugligt som instrument till begravningsverksamhet. Då vår tids begravningsmusik ställer höga förväntningar på varierad repertoar med allt från gammal orgelmusik till nyare popmusik, så är det fint att kunna ha en billigare variant av orgel som erbjuder många olika sorters ljud.

Istället för pipor så kommer ljudet ur två stora högtalare som likt en stereo är kopplade med sladdar till orgeln.

Det finns även möjlighet att transponera (byta tonart) på musiken enkelt genom att skruva på en knapp till vänster.

Denna orgel är byggd av en orgelbyggfirma i USA som heter Allen. De står för den största produktionen av elorglar i världen idag och har leverantörer över hela världen.

Orgeln har 24 stämmor fördelade på två manualer och pedal. Dessutom finns koppel mellan manualerna och till pedal.

Disposition:
Huvudverk (manual 1): Diapason (Principa) 8, Rohrflöte (Rörflöjt) 8, Octave (Oktava) 4, Spitzflöte (Spetsflöjt) 4, Super octave (Oktava) 2, Mixture (Mixtur) IV, Krummhorn 8

Svällverk (manual 2): Gedackt 8, Viola 8, Viola Celeste 8, Spitz Principal 4, Koppelflöjt 4, Nasat 2 2/3, Blöckflöjt 2, Ters 1 3/5, Fourniture IV, Basson (Basun) 16, Trompette (Trumpet) 8

Pedal: Bourdun 16, Liedblich gedackt 16, Oktava (Principal) 8, Gedacktflöjt 8, Koralbas 4, Posaune (Fagott) 16

Koppel: Great to pedal (Huvudverk till pedal), Swell to pedal (Svällverk till pedal), Swell to Great (Svällverk till Huvudverk), Baskoppel.

Tremulant samt fria kombinationer.