Mälarö Miljödag

En dag om hållbar utveckling i vår närmiljö. Med utställningar, föreläsningar och prova-på-aktiviteter. Stenhamra församlingsgård - 4 maj - 10.00-16.00 Fri entré

Föreläsare:

Martin Hedberg - Klimatläget
Martin är meteorolog och klimatexpert med många år inom SVT. På Mälarö Miljödag kommer Martin berätta om klimatläget just nu, de utmaningar som ligger framför oss och vilken omställning som krävs för att möta dessa klimatutmaningar.

Marek Rolenec - Beredskapsodling
Om krisen kommer behöver fler av oss kunna odla vår egen mat. Men hur gör man? I Sverige finns 2,6 miljoner trädgårdar och 5 miljoner fritidsodlare. En otrolig resurs med rätt kunskap. Marek Rolenec från FOR, Fritidsodlingens riksorganisation, berättar om självhushåll och beredskapsodling.

Emil Andersson - Solpaneler och energilagring
Emil, från den lokala solcellsleverantören Nordblick Solar, berättar om en bransch där mycket händer just nu. Både vad gäller själva solpanelerna, men också hur du kan lagra din solenergi i batterier och använda som exempelvis nödström om strömmen går.

Ekerö kommun - Ny sopsortering
Vi lär oss mer om sopsortering och hur kommunens nya system kommer att fungera. På plats finns också de nya sopkärlen att beskåda.

Utställare och  prova-på-aktiviteter:

• Miljöpyssel - Plantera blommor som insekter gillar i egentillverkade krukor... Gör ett bihotell och andra pyssel.

• Rebellmammorna
  • Nordblick solar