Foto: Mattias Pettersson

Västra Rekarne församling

I Västra Rekarne församling hittar du vackra medeltida kyrkor, fin natur och många engagerade ideella medarbetare. I församlingen finns Öja kyrka, Lista kyrka, Västermo kyrka och Gillberga kyrka. Gudstjänsten är församlingens livspuls. Här kan du läsa mer om allt som händer hos oss.

ÅKE OCH SIGNE ANETORNS STIPENDIEFOND

I ett gåvobrev från Åke och Signe Anetorn 1985-03-25 gäller följande villkor: Gåvan skall användas för utgivande av premier och/eller stipendier till barn och ungdomar i gamla Gillberga församling.

LUNCHGUDSTJÄNST I LISTA SOCKENGÅRD

3/5 Kl: 11.30 Vi börjar dagen med en enkel gudstjänst. Sedan äter vi lunch tillsammans till en kostnad av 70 kronor och avslutar med kaffe och kaka.

Bild på grå bok med titel Värhulta kapell

Boken om Värhulta kapell

I samband med försäljningen av Värhulta kapell gjorde vi en bok till dess minne. Nu finns den att köpa, till förmån för Al Mahaba förskola i Israel. Läs mer och beställ boken här!

Sopplunch

En mötesplats för pensionärer och daglediga. Här får du träffa gamla och nya vänner, prata, skratta och umgås en stund. Varje träff har olika innehåll, det kan vara musik eller föredrag. För en 70 kr serveras god soppa, kaffe/te med hembakad kaka.

Dop

Att välkomna ditt barn till familj, vänner och världen med ett dop är en betydelsefull handling och ett minne för livet.

Begravning

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som vi förlorat. Den är också något att hämta kraft ur för anhöriga.

Bröllop

Att gifta sig är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans.

Kyrkor, kyrkogårdar och lokaler

Här hittar du alla våra kyrkor, församlingshem, kapell och kyrkogårdar. Genom att klicka på bilden får du mer information om adresser, verksamhet och vad som är på gång.

Eskilstuna församling erbjuder hjälp och stöd

Diakoni: gemenskap och stöd

Diakoner hjälper och stödjer människor i svåra situationer. Det är kyrkans uppdrag att möta människor i utsatta livssituationer med respekt, delaktighet och ömsesidig solidaritet.

Verksamheter

Svenska kyrkan är en plats för alla – barn och familj, ungdom och vuxna. Kyrkan är också en naturlig del av vardagen, till exempel i skolor och på sjukhus. På den här sidan hittar du all vår verksamhet, samlad på ett ställe.

Konfirmation och ungdom

Vi håller i ungdomsgrupper och konfirmandgrupper för dig som är nyfiken på tro, inte tror alls eller har funderingar på livet.

Grav med text Älskad och saknad, två änglar på varsin sida om stenen

Kyrkogård och gravskötsel

Här kan du läsa mer om Eskilstuna pastorats kyrkogårdar, begravningslagen, begravningsavgiften, krematoriet och vad som är på gång just nu.Välkommen till begravningsverksamheten hos Svenska kyrkan Eskilstuna!