– Jag förstod inte varför ingen agerade när unga pojkar blev skjutna i de här utsatta områdena, inte ens vi som kyrka gjorde något. I stället upplevde jag att vi stängde in oss i vår planering av församlingens verksamheter. Vi var mer upptagna med att prata om priset på fikabröd i kaféet eller att diskutera om en eller två präster skulle tjänstgöra i högmässan än att faktiskt ge oss ut och möta människorna i området som ju var i kris, att göra det vi ska, nämligen missionera – att sändas ut i tjänst. Vi kunde på sin höjd tända ett böneljus i församlingssalen och vi var ofta snabba att skriva på instagram att ”vi håller kyrkan öppen”. Men det är alldeles för långt ifrån allt. Människor vill, enligt Ebba Älverbrandt samlas på minnesplatsen för det inträffade, och då är det just där kyrkan ska vara; dela sorg och saknad med människor, stanna en stund, lämna en blomma eller en dikt. Ställa ett böneljus bland de andra ljusen. – Vi kan inte sitta i kyrkan och vänta på att någon ska ta sig dit. Vi ska vara bland människorna.
I samtalen kring vad kyrkan borde göra i den här typen av kriser hörde hon kollegor nämna att ”vi ska inte vara i vägen”, ”det där är polisens jobb” , ”de skjuter bara på varandra”. – Men de är våra församlingsbor, oavsett trosinriktning eller medlemsskap. Min erfarenhet är att människor bryr sig väldigt lite om religiös tillhörighet i de här krislägena. Det de bryr sig om är att ha någon bredvid sig, någon som klarar att härbärgera deras känslor. Ebba Älverbrandt anser att kyrkan ska stå för det hon kallar för reparativa åtgärder, som en motsats till de repressiva åtgärder som regeringen återkommande pratar om. Att dessa repressiva åtgärder inte får stå för sig själva, utan att reparativa omsorgspraktiker måste finnas parallellt. – Som kyrka kan vi inte kan stoppa brottsligheten, men vi kan försöka trygga områden, med psykosocialt stöd, och på så sätt dämpa det upptrappade våldet, genom att visa att någon stannar, inte bara de första dagarna, utan längre. Vi kan hålla interreligiös bön tillsammans med andra samfund på platsen där en skjutning inträffat. Visa att vi står tillsammans i försoningens tjänst.
För Ebba och några medarbetare blev det tydligare vad kyrkans uppdrag handlar om när de vid en ny skjutning tog sig till minnesplatsen, där fotbollsspelande barn blivit vittnen till ett brutalt mord, och mötte klasskamrater till den mördade och mammor som bodde med sina barn i trappuppgången bredvid. – Det blev så tydligt då att vi människor hänger ihop. Att skadorna aldrig är individuella, alltid relationella. Erfarenheten blev Ebbas kall. I nära samarbete med Malmö stads krisstödsorganisation, civilsamhällesaktörer och trossamfund byggdes en trygghetsskapande samverkansmetod upp i NHL-området, som fick namnet Lokal Beredskap NHL. Fosie församling, där Ebba Älverbrandt arbetar, Röda korset och Islamiska förbundet, fick i uppdrag av Malmö stad att facilitera samverkansarbetet, vars syfte är att arbeta i efterföljden av en händelse, och vara ett komplement till Malmö stads krisstödsorganisation. – Vi som är civilsamhällesaktörer känner ju området och de människor som bor här. Men vi sprang på lite olika bollar. På det här sättet fick vi ett gemensamt uppdrag från staden, där Malmö stads krisstödsorganisation har det övergripande ansvaret.Det var viktigt för oss att staden inte skulle lämna över ansvaret på oss. – Vår huvuduppgift handlar om att trygga området på olika sätt. Vi kan stå med en kaffevagn eller varm choklad varje dag vid skolans slut och möta dem som är på väg hem efter att en händelse ägt rum. Vi kan tända en grill och vara medmänniskor för dem som känner att de behöver prata. Det finns ingen organiserad företagshälsovård på en kebab-restaurang. Men som kyrka kan vi erbjuda själavård och krissamtal.
När något allvarligt händer i NHL—området kontaktar Malmö stads krisstödsorganisation den lokala samordnaren och lämnar information om det som hänt. Den lokala samordnaren informerar medlemsaktörerna om händelseförloppet och tar beslut om huruvida gruppen ska sammankallas. Genom att alla aktörer får korrekt information samtidigt så undviks risken att felaktiga rykten sprids. Arbetsgruppen avgör tillsammans vilka trygghetsskapande insatser som kan behövas i området och samordnar dem på lämpligt sätt. Oftast handlar det om enkla men viktiga insatser som alla handlar om närvaro på platsen. Under sina nio år som diakon har Ebba Älverbrandt aldrig upplevt att någon har tagit avstånd från henne för att hon arbetar för Svenska kyrkan, trots att hon verkar i ett mångkulturellt och mångreligiösa samhälle där iSvenska kyrkan är i minoritet. Men skulle det vara så finns det numera en intern trygghet mellan medlemsaktörerna och Malmö stad krisstödsorganisation som gör att man kan hjälpa varandra och hänvisa någon vidare till någon som kanske känns bättre att prata med. Vi kan bygga broar till det stöd som finns inom kommunen och vice versa. Numera känner de inte bara till varandras organisationer, de känner varandra. – Jesus sitter väl inte hemma i sitt lilla hus när något händer. Han är ju där människor är. Och det är i hans spår vi vandrar. Diakonin måste ha sin utgångspunkt i teologin, och teologin måste i sin tur praktiseras och göras levande för att få trovärdighet. Det räcker inte att tända ett böneljus och skriva att ”vi finns här” på facebook. Vad betyder det om vi sen håller dörrarna stängda mot verkligheten? I januari skedde en ny skjutning i Ebbas område. – Förr fick jag ont i magen när jag inte visste om någon skulle komma att engagera sig. Nu vet jag att alla sätter igång direkt. Ingen behöver ensam dra i det. Vi vet vad vi ska göra. Och det hänger inte på eldsjälar. Alla vet. Fortfarande behöver kyrkportarna stå öppna så att människor kan tända ett ljus i ljusbäraren eller komma in och be. Men själva missionsuppdraget att vara med och laga världen gör vi allra bäst tillsammans med människor där de vill vara, vid minnesplatsen.